Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå, jag har aldrig arbetat med det analoga mediet mer än i fotografi så ursäkta om mina frågor är oinformerade.

Jag har ett en web-serie som kommer starta till våren som jag valt ska ha en analog prägel trots att den filmas digitalt. Då det mesta filmas digitalt och jag är medveten om att det är när till omöjligt att efterlikna den ljuva analog, organiska känsla av film har jag kommit till slutsatsen att en vinjett ska få sätta stämningen samt edit cut's och art direction. Denna vinjett vill jag filma på 8mm film och sedan transfer digitalt, förhoppningsvis skulle jag filma 2-3 timmar film under en helg och någon timelaps som sedan klipps ihop till cirka 20-30 sekunder vinjett som visas före varje avsnitt.

Pga att jag inte vet något om 8mm film, kameror, var det kan hyras och köpas etc är alla tips i produktionsledet intressant.

Med Vänliga Hälsningar

S

Postad

Är belägen i Skåne, men behöver insikt i hela vinjett produktionen; Hyra kamera? Köpa Film? Framkallning och digital överföring? tips på kamera som lämpar sig bra för att förmedla en "vintage look" samt självklart film som håller upp bra för internet publikation dock gärna med medium grain.

Alla tips är väldigt välkomna,

Mvh, S

Postad

Jag ursäktar min ignorans, jag upptäckte nämligen tråden i samband med mitt svar. Tyvärr verkar det som hyr alternativ inte existerar i skåne och är mycket begränsade i Sverige dock verkar framkallning finnas tillgänglig.

Jag behöver som tidigare diskuterat filma under tidsloppet av en helg och sedan framkalla till digitalt medium. Jag saknar även insikt i vilken film & vilka kameror som är bra jag kan dock tillföra att allt kommer filmas utomhus i bra ljus. utomhus filmer på denna länken är vad jag letar efter http://www.uppsalabildteknik.com/?page=134

Om det finns assistans till hur jag går tillväga med detta, helst utan att köpa en kamera så skulle jag vara väldigt tacksam.

Med Vänliga Hälsningar, S

Postad

Då vill du filma med 64T eller 100D (jag skulle rekommendera 100D), alltså reversal emulsioner (inte negativa emulsioner). Framkallning av 8mm film finns inte i Sverige, Andec i Tyskland är det närmaste och vettigaste stället att anlita till framkallningen.

Det i princip enda sättet att få det gjort utan att köpa en kamera (om det inte finns hyr-alternativ) är kanske att anlita någon på forumet till kamerakille? Förslagsvis någon som har en 8mm kamera och erfarenhet av att använda den, så ni vet att kameran är fullt fungerande.

Köper du en kamera så rekommenderar jag verkligen att filma en testrulle innan ni kör "the real thing", trist att upptäcka att kameran var kass efter att ha spenderat en hel helg och exponerat massor av film som lider av t.ex. extrem instabilitet eller felexponering pga kass exponeringsmätare, eller liknande...

Postad

Tack för det hjälpfulla svaret! är det så att 100D är motsvarigheten till den analoga foto filmens iso? Ektachrome 100D verkar förträfflig från de exempel jag sett dock potentiellt like för steril. Jag vill verkligen att det ska synas att det är film med alla dess "artifacts" vinjetten ska sätta en vintage stämningen för efterföljande material, skulle det vara möjligt att smutsa ner filmen innan exponering?

Slutligen kring kamera dilemmat, om jag skulle fråga efter intresserade 8mm filmentusiaster på forumet är det något speciellt kring kamera och utrustning jag ska fråga efter?

Är otroligt tacksam för hjälpen som redan visat sig ovärderlig.

Postad
Tack för det hjälpfulla svaret! är det så att 100D är motsvarigheten till den analoga foto filmens iso?

Ja, 100D = 100 Daylight balanced (anpassad till dagsljus).

64T = 64 Tungsten balanced (anpassad till elbelysning).

film med alla dess "artifacts" vinjetten ska sätta en vintage stämningen för efterföljande material, skulle det vara möjligt att smutsa ner filmen innan exponering?

Visst kan du göra det, och repa den och damma ner den och greja. Men tänk på att det inte behövs så mycket damm/smuts för att det ska synas. Och säg till den som ska scanna filmerna att de ska vara dammiga, så att de inte kör filmen genom någon som helst rengöring.

64T ger en mer kornig bild, om det är det du är ute efter. Underexponerar du filmen så blir den extra kornig och ful (men allt är relativt, kanske är det det du är ute efter?).

Postad

Tack för svaren! Hade fått intrycket av Peter jackson's "Forgotten Silver" att smutsa ner film för en äldre look var svårt och krävde att man jävlades med den ordentligt. Såg dock precis Ellen of Sweden "Grass Ain´t Greener" på uppsalabildteknik och denna typ av framing, film eller scan metod ger kanske precis vad jag letar efter då det framhäver den råa filmen och ger den en lite opolerad karaktär (Syftar på den omgivande svarta ramen och dess artefakts).

Hur åstadkommer man denna look?

Mvh, S

Postad
Såg dock precis Ellen of Sweden... (Syftar på den omgivande svarta ramen och dess artefakts).

Hur åstadkommer man denna look?

Genom att filma med super8 film och "zooma ut" framingen i scannern så att man får med den svarta kanten runtom, och frameline i bild. Vill man ha mer "artefakter" i ramen runtom så ska man se till att ha damm/skit i kameran. Vill man ha mer rullande/hoppande bilder i höjd eller sidled (se Petters musikvideo) så kan man pilla till det i samband med scanningen.

De "gamla färgerna" i Petters musikvideo fick de fram genom att filma i lite för dåligt ljus (det var dåligt väder och det småduggade vid filmningen) i kombination med färgkorrigering (eller färg-sabotering? ;) ) i redigeringsprogram efter scanningen.

Postad

Tack! Det känns betryggande att tala med någon med hands-on kunskap i ämnet. Är även "Grass Ain´t Greener" filmad på Ektachrome 100D? Hittade inte petter's musikvideo men då jag har en stabil redigerings maskin så kommer efterbehandling om nödvändigt inte vara några problem.

Om jag kan finna en villig filmare med kamera så kommer ni få filmen för behandling i uppsala, hoppas det finns utrymme för dessa ändringar jag vill göra i processen.

En eloge till Uppsala BildTeknik, entusiasm för det man gör är verkligen något av det attraktivaste i ett företag.

Mvh, S

Postad
Är även "Grass Ain´t Greener" filmad på Ektachrome 100D?

Nej, den är faktiskt filmad med 64T, och det är förmodligen den bästa 64T filmen jag sett. Dels är den filmad med en Beaulieu 6008 och dels är den filmad med gott om solljus, något som 64T gillar.

Hittade inte petter's musikvideo...

Det finns en vit pil till höger om musikvideona, klickar du på den så får du fram ett gäng med nya musikvideos, bl.a. Petters musikvideo.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...