Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
En sk. "paranormal" film finns på denna länk (55 minuter lång):

http://www.spokwebben.se/video.asp

Jag vill påstå att filmen är fejkad på många olika sätt, men skulle vilja höra andras omdömen om hur filmaren har gjort effekterna? Vad är troligast?

Men hallå, i filmen får man se en smått förvirrad gubbe som sitter å predikar om sin "energiuppladdning" å andevärlden:e

Som du ser använder han det klassiska nighshotläget på kameran och det bygger på en speciell teknik, kameran lyser då upp sin omgivning med hjälp av ir-belysning i form av små ir-lysdioder som sitter på kameran. Desto närmare ett föremål kommer kameran desto ljusare blir det (logiskt) När damkorn flyger förbi nära kameran så lyses dom upp väldigt mycket och det kan se ut som energibollar somflyger förbi och när dom flyger dom förbi bara nån centimeter ifrån linsen på kameran så hamnar det väldigt mycket ur fokus men det är fortfarande väldigt mycket upplyst. Det gör att det kan se ut som nått slags "energifält" eller ljussken dyker upp från ingenstans.

Där har du enligt mig en ganska grundlig förklaring :)

Postad

Tack för era svar...

Jag funderar även lite över de små "ljusmössen" som far över golvet (de sk. andarna) - dels i första scenen och dels i sista. Jag tycker det ser ut som att han har lyst med någon ljuskälla för hand. Skulle denna effekt uppstå med t.ex. en fjärrkontrolls IR-ljus?

En annan fundering är utomhusklippet där "dimmorna" dyker upp. Vad tror ni om det? Kondenserad utandningsluft? Lampa mot linsen från sidan?

Postad
Kan du ge tidsangivelser för vad du beskriver? Jag orkar inte titta igenom alla 55 minuterna av det där skräpet. :)

Här är några tidsangivelser

24:30 - 25:00 (även lite efter det): De sk. "dimmorna" utomhus

Övriga snuttar tycks främst kunna förklaras som damm

Postad
Här är några tidsangivelser

24:30 - 25:00 (även lite efter det): De sk. "dimmorna" utomhus

Övriga snuttar tycks främst kunna förklaras som damm

Det är bara mer skräp framför linsen ser det ut som. Eftersom token kör med en slutartid på runt 1/2 och nightshoot är det inte konstigt att han får suddiga och "utdragna" bilder av diverse partiklar som far runt i luften.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...