trowald Postad 24 november 2009 Postad 24 november 2009 Hej! Jag och min polare håller på att göra en actionfilm som projektarbete. I början av filmen bryter ett världskrig ut och i en av scenerna skall ett flygplan skicka en missil in i ett kyrktorn så att det ramlar ner. Hur jag fixar planet och missilen är nog lungt, men just hur jag skall få domkyrkotornet att ramla är ett större problem. Jag är fullständig nybörjare i 3d-program, men har ganska stor kunskap inom AE. Jag antog dock att en 3d-modell av tornet behövde byggas och testade att bygga en i 3ds max. Resultatet blev jag ganska nöjd med för att vara nybörjare. Lägger upp bilder på kyrkan (uppsala domkyrka) och modellen jag byggde. Om ni har några tips om hur jag kan gå tillväga så snälla, hojta till. Läste lite om ray fire till 3ds max, kan det hjälpa mig? 0 Citera
Quantum Postad 25 november 2009 Postad 25 november 2009 Ray Fire är en grym plug in för 3ds Max om man vill kollapsa saker. Men eftersom du är nybörjare vet jag inte hur resultatet blir. Ray Fire kräver träning för att uppnå rätt effekt. Dessutom kostar Ray Fire Tool ca 2000 kr. Om jag var du skulle jag köpa Action Essentials 2 av Videocopilot och mixa lite med Stock Footage istället. Du sa ju att du kunde ditt i AE ;) Din CGI ser bra ut men är i profil så man ser inte djupet i objektet. Kan du skicka nån annan i perspektiv? 0 Citera
Jakobx Postad 25 november 2009 Postad 25 november 2009 Hej. Jag är typ 90% ny med 3d max. Kan nästan ingenting om programmet. Vad rekommenderar ni mig om jag vill lära mig programmet så enkelt som möjligt? (ska jag läsa manualen och hjälp grejerna som kommer med eller rekommenderar ni nån sida,dvd eller något med 100% nybörjare och enkelt?), inte så att jag fastnar och inte vet vad jag ska göra. väldigt tacksam om nån vill hjälpa. 0 Citera
Quantum Postad 25 november 2009 Postad 25 november 2009 Hej. Jag är typ 90% ny med 3d max. Kan nästan ingenting om programmet. Vad rekommenderar ni mig om jag vill lära mig programmet så enkelt som möjligt? (ska jag läsa manualen och hjälp grejerna som kommer med eller rekommenderar ni nån sida,dvd eller något med 100% nybörjare och enkelt?), inte så att jag fastnar och inte vet vad jag ska göra. väldigt tacksam om nån vill hjälpa. Det bästa är Tutorials enligt mig. Men många tutorials är värdelösa så om man vill ha något bra får man spendera lite. DigialTutors är faktiskt riktigt bra: http://www.digitaltutors.com/09/index.php 0 Citera
Stefan_holst Postad 25 november 2009 Postad 25 november 2009 Kanske denna plugin kan hjälpa dig. http://www.scriptspot.com/3ds-max/fracture-voronoi 0 Citera
trowald Postad 27 november 2009 Författare Postad 27 november 2009 Ray Fire är en grym plug in för 3ds Max om man vill kollapsa saker. Men eftersom du är nybörjare vet jag inte hur resultatet blir. Ray Fire kräver träning för att uppnå rätt effekt. Dessutom kostar Ray Fire Tool ca 2000 kr. Om jag var du skulle jag köpa Action Essentials 2 av Videocopilot och mixa lite med Stock Footage istället. Du sa ju att du kunde ditt i AE ;) Din CGI ser bra ut men är i profil så man ser inte djupet i objektet. Kan du skicka nån annan i perspektiv? Tack för svaret! Nu har jag fixat ray fire och gjort en animation i det. Förstår dock inte alls hur jag får in den i AE. Vill göra den till en png-sekvens, men förstår det inte alls. Action Essentials 2 har jag redan och jag kommer använda mig av det, men jag vill verkligen ha effekten av att tornet går sönder och ramlar ner. 0 Citera
Quantum Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Såg inte dumt ut alls! Vad bra att du fick till det! För att göra en PNG-fil av det så väljer du först storlek den ska renderas i t ex 1080x1920 (jag antar blint att du har HD-kamera). Detta gör du i render-settings rutan. Sedan sparar du den som PNG i en egen mapp. Sedan i AE trycker du på första PNG-bilden i mappen, då förs alla PNG-bilder över som en sekvens som du kan dra ner på timelinen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.