Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

-=The Haunting In Kestorp=-

Jag och några polare gjorde en kort "skräck"film på några timmar, vi hade egentligen inget direkt manus utan allt var improviserat under tiden vi höll på.

Det planeras att göra en ny film snart igen, och då ska det bli manus, bättre ljus, filmning, skådespeleri. Ja allt egentligen kommer förhoppningsvis bli bättre.

Detta var första gången vi filmat, och första gången vi någonsin varit framför kamera och "försökt" spela.

Kommentera gärna, vi vill utvecklas inom detta område!

/Andreas

Postad

Jah asså den SER ju inte dålig ut. Med de härliga skärpdjupet som D90ns lins gör och filmlooken som magic bullet ger ser det ju rätt proffsigt ut. Ända nackdelen med film på D90 är ju de små ränderna som den skapar när det är svagt ljus.

Sen har vi resten, som tyvärr inte alls matchar looken på filmen. Ljudet är ju hemskt, antar att ni använde den inbyggda mikrofonen?

Storyn har ingen direkt röd tråd utan känns, precis som ni förklarar att den är, improviserad och tråkig. Tittade endast igenom filmen pga det snygga fotot.

Men ni skriver ju redan allt i inlägget som behöver förbättras. Dock är själva filmningen bra som den är!

Postad

Nej precis. Ska försöka få bort ränderna nästa gång vi filmar, dvs använda mer ljus och vara mer noga med att ställa in kameran rätt så man slipper detta flimmer som också stör mig något fruktansvärt!

Ja ljudet är ingen vidare i filmen, och det är klart vi använde den inbyggda mikrofonen. Finns det ens extern till D90? Har ingen utgång till det, och det är mycket tråkigt...

Så om någon har förslag hur man förbättrar ljudet uppskattas det! Filma med annan kamera med extern mikrofon och tar bara med ljudet?

Jag vill använda D90 för att den ger mer filmkänsla, jag har vanlig DV som ger betydligt bättre ljud men bekostnad på fotot.

Man kanske skulle köpa sig en mikrofon till DV kameran och synca ihop ljudet med D90ns filmande?

Tack J.Anderberg för din kommentar, ska tänka på det nästa gång. Får ta och läsa om hur man gör ett riktigt manus och hur man får en röd tråd i filmen.

Fler kommentarer uppskattas!

/Andreas

Postad

Okej :)

Nu är det så att jag köpte en Röde videomic igår kväll, får hoppas det duger. Är dock MYCKET osäker hur jag ska bete mig väl i programmet när jag redigerar en stereomix.

Kan någon förklara någorlunda hur man gör en stereomix utav mono?

Jag har gjort som så att jag startat nytt projekt, som stereoljud. Importerat mina klipp, klickat upp Audioboxen. Men vad ska jag göra där?? Har inte förstått det riktigt :/

Jag kan skruva lite på left/right balance, men inte mer...

Behöver verkligen hjälp med detta.

/Andreas

EDIT: Okej, jag har suttit lite i Premiere och har hittat några verktyg jag aldrig tidigare vetat att jag hade. Det kallas Audio Effects och innehåller i stort sett det som behöver justeras skulle jag tro. Så en liten bit fram har jag kommit trots allt. Dock måste jag använda MONO effekterna för att jag spelar in ljudet i MONO. Så frågan är då, hur konverterar (omvandlar) jag mono till stereo så jag kan ta effekter från STEREO fliken?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...