Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en HV20 som jag skruvar fast en beachtek undertill, för att kunna använda en balanserad ljudsignal. Det har funkat bra till i dag. Då jag skulle använda den, så blev det ett konstigt pulserande brummande ljud i bakgrunden, ganska högt. Men det försvann när jag tog bort beachteken från kameran, dvs alla sladdar osv satt i, men skruvade bort den, men så fort jag ens tryckte skruven mot jängorna där skruven skulle in i kameran, så började det brumma igen.

Ngn som vet vad som händer, och hur jag kan råda bot på sakerna?

Postad

Om din beachtek är av nyare modell så ska det finnas en ground-lift switch. Är den äldre kan du modda den med en lödkolv. Det kan också vara en av volym-potentiometrarna som spökar.

Jag hade ett hummande ljud så fort bandmekanismen snurrade på min. HV20 är så kompakt att det blir ett magnetfält som lätt stör utr som är monterad under.

/KN

Postad

Vad är det för mic? Är den monterad på kameran?

Provat annat mic? provat utan mic?

Provat med beatchtek i t.ex. datorns mic-ingång?

Gäller det med nätström inkopplad eller utan eller båda?

Har du provat med en annan kamera?

/KN

Postad

Det där låter utan tvekan som ett jord-fel. Aldrig sett en HV20, så jag vet inte hur skruvhålet sur ut på en sån, men en kvalificerad gissning är att kameran av nån anledning fått krypströmmar genom chassit som sen går vidare till adaptern via skruven.

Alla sånna adaptrar har jordade chassin av metall för att skydda mot störningar, men går det fel kan det fucka upp en hel del tyvärr.

Kan både vara induktions-spänning från kamera eller kortslutning, hade liknande problem med en gammal jävel till laptop jag hade.

...ångrade mig när jag försökte använda aset till att glo på DVD i badet...

Inte så ovanligt som man kunde hoppas med piss-usel jordning :-(

Postad

har provat adaptern med en annan kamera, min kusins Sony (vet inte modell men kostade ca 10kkr för ett par år sedan, så likvärdig med minHV20).

Det är exakt samma problem där, så måste vara i adaptern. Är det enkelt att fixa tro? Man kan ju lämna tillbaka den på garantin, men då måste man betala frakten osv.

Postad
har provat adaptern med en annan kamera, min kusins Sony (vet inte modell men kostade ca 10kkr för ett par år sedan, så likvärdig med minHV20).

Det är exakt samma problem där, så måste vara i adaptern. Är det enkelt att fixa tro? Man kan ju lämna tillbaka den på garantin, men då måste man betala frakten osv.

maila tillverkaren vetja, Det kan vara ett enkelt fel som du kan fixa själv.

En gissning är att felet ligger i Ground Lift switchen. Du kan helt enkelt inte separera Mic-jorden från chassi. Felet kan också ligga i mikrofonen, om du använt samma mic på båda kamerorna.

/KN

Postad
maila tillverkaren vetja, Det kan vara ett enkelt fel som du kan fixa själv.

En gissning är att felet ligger i Ground Lift switchen. Du kan helt enkelt inte separera Mic-jorden från chassi. Felet kan också ligga i mikrofonen, om du använt samma mic på båda kamerorna.

/KN

Får nog maila dem. Tror inte felet ligger i micen, då den funkar perfekt om man har en lite obalanserad sladd direkt in i kameran. (dvs xlr i ena ändan, och 3.5 mm steroplugg i andra).

Postad
Får nog maila dem. Tror inte felet ligger i micen, då den funkar perfekt om man har en lite obalanserad sladd direkt in i kameran. (dvs xlr i ena ändan, och 3.5 mm steroplugg i andra).

Vad är det för mic?

/kn

Postad
det är en Sennheiser K6, så det är ingen skitmic.

Nä, men det innebär ju inte att den inte kan gå sönder.

Blir samma sak om jag kör med phantommatning från beachteken eller om jag kör med batteriet i micen.

Då låter det som fel i boxen, fel i micken, fel på mikrofonkabeln eller XLR-kontakten. Använd uteslutningsmetoden för att ta reda på var felet ligger.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...