Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag behöver en bra mic för dokumentär/kortfilm. Kameran jag använder nu är Canon HV40.

Problemet är att inget av alternativen verkar bra. Rode NTG-2 är för stor och kan väl inte monteras på kameran?

Den andra micen är en steromic som heter Audio Technica pro 24 och som kopplas direkt till mic ingången på kameran. Den är mindre men frågan är hur den står sig i t.ex intervjuer osv. verkar inte kunna kopplas bort.

Någon som redan har gått igenom samma dilemma och som har hittat en bra allround mikrofon??

Postad
Hej!

Jag behöver en bra mic för dokumentär/kortfilm. Kameran jag använder nu är Canon HV40.

Problemet är att inget av alternativen verkar bra. Rode NTG-2 är för stor och kan väl inte monteras på kameran?

Den andra micen är en steromic som heter Audio Technica pro 24 och som kopplas direkt till mic ingången på kameran. Den är mindre men frågan är hur den står sig i t.ex intervjuer osv. verkar inte kunna kopplas bort.

Någon som redan har gått igenom samma dilemma och som har hittat en bra allround mikrofon??

Jag köpte NTG-2 och den var perfekt till HV20. Jag böjde till ett fäste enligt bifogad bild. Och en lagom kort xlr -> 3,5 mm tele.

/KN

bild.jpg

Postad
Jag köpte NTG-2 och den var perfekt till HV20. Jag böjde till ett fäste enligt bifogad bild. Och en lagom kort xlr -> 3,5 mm tele.

/KN

Imponerande! Hur fick du xlr till 3,5 mm? Var hittade du fästet?

Blev du nöjd med ljudet? I förhållande till en simpel stereomic eller xlr adapter dvs..

Det kan man kalla problemlösning:)

Postad
Imponerande! Hur fick du xlr till 3,5 mm? Var hittade du fästet?

Blev du nöjd med ljudet? I förhållande till en simpel stereomic eller xlr adapter dvs..

Det kan man kalla problemlösning:)

Jag var grymt nöjd med ljudet. NTG-2 är som jag ser det bland det bästa man kan hitta i den prisklassen. Eftersom den har egen strömförsörjning (ett 1,5v batteri) funkar den med all kameror.

Själva michållaren ( den svarta delen ) följer med mikrofonen vid köp.

Vinkeln är en enkel plåt och anledningen att den lutar lite bakåt är att mikrofonen inte ska sticka ut så mycket framåt så den kommer med i bild när jag använde vidvinker (x0,66).

Den finns liknande att köpa färdiga på tex thomann.

Kabeln är hemmatillverkad. 10 min med en lödkolv och ett par kontakter efter behov.

/KN

Postad

Man bör inte montera en riktmikrofon på kameran. Den bör man ha nära den som pratar och riktade neråt eller möjligtvis uppåt. Inte horisontalt.

Det är så att en riktmik fångar upp ljudet framifrån såklart och dämpar sidoljud. Men den har även en baklob som plockar upp ljud plus att om du har riktmiken riktad mot den som pratar får du även med skräpljud bakom den som pratar. Allt det här slipper du om du riktar den neråt mot personen som pratar.

Upp med rikmiken på en bom ovanifrån så får du bästa ljudet.

Postad
beta, hur gjorde du den där lilla grejen under? skulle vilja göra en lika dan själv, har en bra mic, som man vill kunna köra på det viset du gör ibland.

Det var inte så svårt.

1 Börja med något liknande denna:

2 Sen tar du en metall bit. Borra ett hål i varje ända och böj den till ett V.

3 sen fäster du det ena hålet i foten för tillbehärsskon och det andra i en vanligt mic hållare för mikrofonstativ. Med NTG-2 följer den med vid köp.

Vinkeln på metalbiten får anpassas efter mic och kamera. Inte för hårt metall. Jag ville ha den lite bakåtlutande så inte micen skulle synas i bild på HV20.

/KN

bild.jpg

Postad
var kan man köpa en sådan grej utan att behöva beställa från tyskkland med porto på 150 kr? gärna som är billigare också, kan man mecka ihop ngt liknande själv kanske?

Fantasin sätter gränserna. Du kan plocka en från en gammal kamerablixt. Fräsa en i kompisens CNC.

Jag plockade min från min egen "fyndlåda" på vinden.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...