Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan! Jag har ett litet problem Ska göra en kortfilm som ska användas i utbildningssyfte.

Nu är det så att jag behöver en mängd bilder på människor från andra delar av världen och undrar om det är någon som vet hur man kan få tag på sådana på laglig väg?

För det är väl inte lagligt att använda bilder från till exempel nätet? Eller gäller det bara i kommersiella syften?

Postad

Rent krasst får du inte använda bilder från nätet men det beror även på hur mycket du tänker distribuera filmen. Om den endast kommer visas i en mindre grupp på en skola, bland vänner osv. kan du använda i princip vilka bilder du vill. Om du publicerar den på youtube eller liknade finns det en risk att du får något argt telefonsamtal eller mail men eftersom att du endast "leker" med bilderna är nog risken lika med noll. så googla hur mycket du vill men ta inte betalt för din film i efterhand!

Postad
Rent krasst får du inte använda bilder från nätet men det beror även på hur mycket du tänker distribuera filmen. Om den endast kommer visas i en mindre grupp på en skola, bland vänner osv. kan du använda i princip vilka bilder du vill.

Tack för ditt svar Bleckert. Ska klargöra lite.. filmerna kommer inte att säljas men användas i så stor utsträckning som möjligt på skolor och företag.. Det är alltså en organisation som har beställt materialet..

Postad
Nu är det så att jag behöver en mängd bilder på människor från andra delar av världen och undrar om det är någon som vet hur man kan få tag på sådana på laglig väg?

Jag tolkar det som att det är stillbilder som du behöver och har då bra tips:

1. Gratis bilder, i stora mängder, som du FÅR använda finns på http://www.sxc.hu

Det är en "Open Source"-fotosajt och kvaliteten är riktigt hyfsad - likväl som bredden.

2. Betalbilder... Vill du ha lite bättre kvalitet så kan du köpa bilder ganska prisvärt på http://www.istockphoto.com Räkna med ca 25-50 kr/st för bilder som fungerar för video/dvd.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...