Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ska köpa min andra videokamera och ska bara ha en för visning på nätet, typ Vimeo.

Vilka kameraspecifikationer behövs för bästa möjliga kvalité?

Ska filma skidåkning i första hand.

Tacksam för hjälp

Patrik

Postad

Vad gäller för bildens upplösning? Hur "fin" kvalitet kan Vimeo och övriga visa på nätet? Det är ju ingen idé att filma 1080p om det "finaste" som kan visas är motsvarande SD.

I o m att jag är nybörjare funkar det med en budgetkamera innan jag köper en riktig videokamera.

Så här långt har jag klurat ut:

* Minneskort

* CCD

* Filtergänga (wide/tele/polariseringsfilter etc)

* Gärna optisk bildstabilisering

* Minst 10 x optisk zoom

* Om det ska vara HD så antar jag att det ska vara 720p eller 1080p, interlaced funkar väl sämre vid snabba rörelser/panoreringar.

Har precis börjat bygga lätta portabla hjälpmedel som kran, dolly och handhållen "steadycam". Lite omvänd ordning kan man säga eftersom jag inte ens köpt kamera ännu.

: )

Stämmer det att Sanyos kameror som filmar 60 och/eller 30 fps är mindre lämpliga här i Europa? Hz?

Postad

Pratar vi billiga kameror än nog både radsprång (interlace) och progressivt lika dåliga för snabba rörelser. Bege tekniker behöver egentligen ND-filter om du ska kunna hålla ned slutartiden i en solbelyst skidbacke. ND-filter får du hantera löst och köpa till på en billigare kamera.

Även om du ska köra med kraftig tele i mycket ljus behöver du ND-filter eftersom i princip alla objektivkonstruktioner för video ger dålig skärpa vid mycket små blandare.

Men mycket har ju med budget att göra, instämmer dock helt att det är CCD som gäller.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...