Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Varje filmproduktion jag har, har en egen mapp med några dokument. Vad anser ni ska finnas i mappen? Jag har "Presentation" - en presentation av filmen så som genre och handling m.m. Jag har också "Manus", "Idéer" där man kan samla små idéer till manuset, "Länker" länkar till rekvisita osv, "Berättelse" ifall manuset ska bygga på en berättelse.

Utöver det har jag också en mapp "Media" som innehåller eventuella bilder, ljud eller klipp.

Tidigare hade jag även ett dokument "Karaktärer" där jag angav klädsel osv till de olika karaktärerna, men det kan man ju numera göra i manusprogrammet "Celtx" som jag använder.

Det är de dokument jag har. Vad tycks om det? Vad ska till/bort?

Tack!

Jesper

Postad

Det du pratar om är väll vad man burkar kalla ett produktionsdokument (PD). Ett PD utvecklar man för att förklar filmen i så många dimensioner som möjligt innan man filmar (i ord, i bilder, i kalkyler osv.) man förklarar tankarna bakom filmen, tidsplaner, casting, team, regissörens kommentarer. En viktig del i PDt är kalkyleringen och hur man tänker finansiera sitt projekt.

Ett PD i den formen jag snabbt beskrev ovanför är ofta till för att engagera finansiärer och beskriva filmen för externa intressenter.

Om du gör ett PD för din egen skull är det väll upp till dig vad du vill ha med men en budget är ju aldrig fel liksom casting, team osv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...