Foto Postad 23 oktober 2009 Postad 23 oktober 2009 har en avi-fil som jag sedan renderat för video. I egenskaperna för AVI-filen står: 25.000 fps interlaced 720x576x24 Men i MPEG-2 filen står: 25.000 fps interlaced 720x576x32 Hur hänger detta ihop? Trodde sista siffran i 720x576x24 stod för att de är 24 frames per sekund... Men så verkar det ju inte vara... Och hur ska man märka DVD-skivan om man vill ha adekvat teknisk info på den? Funkar det här? Tekniska specifikationer för filmen på DVD. Längd: 23 minuter 14sekunder Format: 4:3 maskat till 16:9 (PAL: MPEG-2, 720x576x32 25.000fps interlaced) 0 Citera
Foto Postad 23 oktober 2009 Författare Postad 23 oktober 2009 Aha... Så det handlar om 24 respektive 32 bits filer... OK. Tack för svaret... Men hur är det med fråga 2. Är det ett adekvat och korrekt sätt att beskriva innehållet på en DVD att skriva något i stil med: Tekniska specifikationer för filmen på DVD. Längd: 23 minuter 14sekunder Format: 4:3 maskat till 16:9 (PAL: MPEG-2, 720x576x32 25.000fps interlaced). ???? Eller bör man formulera det på ett annat sätt? 0 Citera
plf66 Postad 25 oktober 2009 Postad 25 oktober 2009 Jag vill nog hävda att man _aldrig_ ska köra 4:3 maskat till 16:9 på en DVD! Eftersom alla spelare kan göra letterbox så är det mycket bättre och smidigare att skala om det till anamorfisk 16:9. På 4:3-tv spelar det kanske inte jättemycket roll, men så fort man ska se på en 16:9-tv så kommer tvn att lägga på svarta kanter vänster och höger, och du har redan lagt på ovan och under sen tidigare. Det betyder att man får en liten bildruta i mitten. Då måste tittaren hitta rätt zoom-inställning etc, istället för att allt fungerat automatiskt om du lagrat det som 16:9 från början. 0 Citera
Foto Postad 25 oktober 2009 Författare Postad 25 oktober 2009 Jag vill nog hävda att man _aldrig_ ska köra 4:3 maskat till 16:9 på en DVD! Eftersom alla spelare kan göra letterbox så är det mycket bättre och smidigare att skala om det till anamorfisk 16:9. På 4:3-tv spelar det kanske inte jättemycket roll, men så fort man ska se på en 16:9-tv så kommer tvn att lägga på svarta kanter vänster och höger, och du har redan lagt på ovan och under sen tidigare. Det betyder att man får en liten bildruta i mitten. Då måste tittaren hitta rätt zoom-inställning etc, istället för att allt fungerat automatiskt om du lagrat det som 16:9 från början. Det är naturligtvis tänkvärt. Men det svarar inte på min fråga. Vad gäller den lilla bildrutan i mitten så gillar jag den. Vill helt enkelt inte att man ska skala upp bilden så att alla artefakter spricker ut i full blom. Men det är jag nog i och för sig ganska ensam om att tycka... ;-) 0 Citera
plf66 Postad 25 oktober 2009 Postad 25 oktober 2009 Jo, det var delvis ett svar. Du ska naturligtvis ange formatet till "4:3 letterbox" som är den vanligaste svengelska benämning, även om det som sagt är ett mindre bra format att spara på en dvd. Sen sparar du det som 4:3 på dvd, då skickar spelaren ut det som du vill ha. "Gamla benämningen" på videoformatet är PAL 625/50. Men numera brukar man inte ange de bildlösa linjerna så ofta, och då blir det 576/50i. PAL är egentligen helt ointressant att ange eftersom spelaren skapar det om man kör ut på komposit, PAL-signal lagras aldrig på själva skivan. 0 Citera
Foto Postad 25 oktober 2009 Författare Postad 25 oktober 2009 Jo, det var delvis ett svar. Du ska naturligtvis ange formatet till "4:3 letterbox" som är den vanligaste svengelska benämning, även om det som sagt är ett mindre bra format att spara på en dvd. Sen sparar du det som 4:3 på dvd, då skickar spelaren ut det som du vill ha. "Gamla benämningen" på videoformatet är PAL 625/50. Men numera brukar man inte ange de bildlösa linjerna så ofta, och då blir det 576/50i. PAL är egentligen helt ointressant att ange eftersom spelaren skapar det om man kör ut på komposit, PAL-signal lagras aldrig på själva skivan. OK.. Nu kopplar jag! En följdfråga på detta med PAL: Om det inte spelar någon roll om det är PAL eller ej. Är då skivan lika spelbar i spelare för länder med NTSC-standard? Det bör den vara om jag fattar saken rätt. Det ligger MPEG-2 material på skivan och spelaren gör om det till respektive PAL eller NTSC... Tolkar jag saken rätt? 0 Citera
plf66 Postad 25 oktober 2009 Postad 25 oktober 2009 Det finns nån FAQ här på forumet med massor av superbra info om PAL, NTSC m m. Den rekommenderas verkligen som nybörjarläsning. (I all välmening). Det är sant att det ligger MPEG2 på en DVD. Men det viktigaste är linjeantal/bildfrekvens, och där likställer man dessvärre 525/60 med "NTSC" och 625/50 med "PAL". Men i själva verket är det bara färgkodningen som egentligen avses med NTSC- resp PAL-begreppen. Så en skiva gjord för 625/50 kan många gånger inte spelas på en 525/50-spelare. Men många 625/50-spelare kan köra diverse olika trollerikonster med 525/60, bl a spela upp dem som 525/50 med färgsignalen omkodad till PAL, och ibland 525/60 med PAL. Bäst är en multistandard-tv med dvd som kan spela upp både 525/60 och 625/50. Eftersom du vill spela letterbox i pillarbox (roliga begrepp va...) så gissar jag att du inte pratar om pressade skivor med regionkodning, så det bortser vi från. Det är en helt annan sak. 0 Citera
video_sync Postad 14 november 2009 Postad 14 november 2009 Vad gäller den lilla bildrutan i mitten så gillar jag den. Vill helt enkelt inte att man ska skala upp bilden så att alla artefakter spricker ut i full blom. Men det är jag nog i och för sig ganska ensam om att tycka... ;-) Har du tagit dig 5 minuter att tänka efter varför det kan vara så att du är en av väldigt få användare som utför encoding för DVD bruk att tänka så ? Vid utgivning har du alltid praxis av tittarnas reaktion och upplevelse att tänka på, och bland praxis finns alltid den mängden som fortfarande tror att en DVD är en CD och som aldrig hört begreppet MPEG-Video förut. Väldigt kort sagt, vissa spontant "ensamtyckande" aspekter i produktionslinjen kan av allmänheten upplevas som negativt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.