mickem55 Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 tänkte köpa Panasonic sdr-s26 eftersom den har 70x optisk zoom. vad jag undrar om någon kan svara på är, om jag köper en hd videokamera istället där det bara brukar va typ 15-20x optisk zoom. kan jag då använda den digitala zoomen upp till 70x i hd kameran och få minst lika bra bild som s26 70xoptiska zoom ?? micke 0 Citera
neolit Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 Svaret är NEJ. Det digitala zoomen bör man inte ens räkna med. Vad den gör är att den "zoomar" genom att förstora bilden, inte komma närmare, vilket resulterar i katastrofal kvalité. Men min fråga är om du verkligen behöver mer än 20 gg zoom? Såvida du inte ska spionera på grannen :). Mycket bättre, om du behöver komma nära ett objekt, gå närmare helt enkelt. Så min slutsats är att inte nog med att digitalzoomen INTE blir lika bra som optiska, utan du BÖR sudda bort ordet DIGITAL ZOOM från ditt ordförråd omedelbart. Köp en HD kamera med 20 optisk zoom, så kommer det att bli bra. Lycka till Neo 0 Citera
mickem55 Postad 20 oktober 2009 Författare Postad 20 oktober 2009 Svaret är NEJ. Det digitala zoomen bör man inte ens räkna med. Vad den gör är att den "zoomar" genom att förstora bilden, inte komma närmare, vilket resulterar i katastrofal kvalité. Men min fråga är om du verkligen behöver mer än 20 gg zoom? Såvida du inte ska spionera på grannen :). Mycket bättre, om du behöver komma nära ett objekt, gå närmare helt enkelt. Så min slutsats är att inte nog med att digitalzoomen INTE blir lika bra som optiska, utan du BÖR sudda bort ordet DIGITAL ZOOM från ditt ordförråd omedelbart. Köp en HD kamera med 20 optisk zoom, så kommer det att bli bra. Lycka till Neo jo jag förstår skillnaden mellan optisk och digital zoom, men jag trodde att det gick o använda digital zoom i en hd kamera och få lika bra bild som i en sd kamera. 0 Citera
plf66 Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 Vad är du ute efter för några brännvidder då? Oftast har man ju föga behov av så långa zoomningar. Satsar man istället på vidvinkel- resp teletillsats så får man ju rejäla variationsmöjligheter av brännvidd. 0 Citera
Team_fagott Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 70X optisk zoom? Ja mycket ska man höra. Digital zoom är totalt menigslöst. Använder själv 35mm adapter, så jag använder aldrig zoomen alls. Vad är syftet med kameran? Dina behov? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.