plf66 Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Är inte 16:9 SD resp. 16:9 HD lika i sidformat? Anledning till frågan är att jag har ett litet frågetecken kring redigeringen av HDV i Sony Vegas, och det är lite frågan hur det fungerar i andra program för att leda mig på rätt väl. Om jag gör ett HDV-projekt så fyller HDV-materialt "bildrutan" fullständigt (precis som digitalt DV-material i ett DV-projekt). Om jag ställer om projektet (eller skapar ett nytt projekt) till PAL SD Widescreen så skalas alla HDV-klipp om lite lite, och programmet lägger en smal svart band på vänster och höger sida i bildrutan. Alltså precis som analogt material sparat på DV (dvs då endast 704 av 720 bildpunkter används). När jag visar en färdig dvd på tvn spelar det ingen roll, då skalas ju detta svarta bort, men för datorvisning stör det mig allt mer. Vad har jag missat för saker här, jag hittar inga metoder att fylla hela rutan...? 0 Citera
theseb Postad 17 oktober 2009 Postad 17 oktober 2009 kanske ett longshot: men du tror inte att det har att göra med pixel aspect ration för PAL SD Wide? Om du nu kör presetsen i vegas, då är det ju inte kvadratiska pixlar som det är på HDV-preseten. 0 Citera
High1ander Postad 17 oktober 2009 Postad 17 oktober 2009 Grejen är nog att HDV som är HD och därmed 16:9 faktiskt spelas in i rektangulära pixlar med aspect ratio på 1.33, eftersom HDV är 1080*1440 och inte 1080*1440. Men när man tar pixel aspect ratio på 1.33 så blir 1080*(1440*1.33) = 1080*1920. Så jag tror bara att när du jobbar i SD 16:9 så måste du ställa in rätt "pixel aspect ratio" och inte bara "scene aspect ratio"... Lättast kanske är att bara ta de som är HDV och strecha dem till 133,33% på bredden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.