Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilket är det enklaste sättet att animera en person från en video, lite svårt att förklara kanske.

Men tänk er att ni filmat en snutt på en gata med människor som går åt olika håll, sen animerar man en av dessa människorna.

Alltså ska en person vara animerad/cartoon och resten vanliga.

Är man dömd att animera frame by frame eller finns det något enklare sätt?

Postad
Vilket är det enklaste sättet att animera en person från en video, lite svårt att förklara kanske.

Men tänk er att ni filmat en snutt på en gata med människor som går åt olika håll, sen animerar man en av dessa människorna.

Alltså ska en person vara animerad/cartoon och resten vanliga.

Är man dömd att animera frame by frame eller finns det något enklare sätt?

Beror helt på vilket program man har och hur proffigt/tacky man vill att det ska se ut.

Är det "tecknat", ja då brukar det bli frame by frame.

Postad

Förklara tydligare, är det en given person som skall animeras eller bara någon högst random?

Om det var en given person i mängden som skall vara tecknad så skulle iaf jag body tracka honom/henne och ge honom/henne en given dräkt som lämpar sig för trackning och kanske även keyning etc.

Jag hittar dock ingen bra tutorial för dylikt, tror det var bland annat var så de jobbade med Gollum i ringen filmerna, kanske kan man leta lite efter hur de gjorde då för att förstå hur det fungerar.

Jag har för mig att det finns en bra tutorial som visar principen i detta sett med tutorials: http://www.hollywoodcamerawork.us/vfx_index.html

Hur du sedan skapar och sedan animerar figuren efter trackningen beror på. Men skulle kunna basera figuren på kurvor (lämpligen från Illustrator till After Effects) d.v.s. vectorgrafik, då får man ju en tecknad look automatiskt eller så kan man animera i t.ex. 3Ds Max med en cartoon renderare/textur.

Har inte riktigt tid just nu för at leta upp lämpliga tutorials för detta syfte men du kanske får några idéer av detta jag skriver.

Det är inte så svårt egentligen men det krävs rätt mycket förkunskap för att göra det hela enkelt.

Hur som helst, lycka till, mvh Pontus W

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...