Raffe Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 Hej! Jag undrar om ni vet några referensfilmer där man använder sig av "chocolate filter"? Vet ni bilder? Man får inte upp så mycket värdefullt när man googlar. Det bästa vore om ni laddade upp här på forumet, så finns de alltid kvar inför framtiden. Förövrigt vill jag gärna ha tips på filter att använda sig av med 16mm-kameror, för en varmare look, gärna överdrivet varm. Kan man redigera sig till ungefär samma effekter? Lite luddigt kanske, men hoppas någon förstår vad jag menar. Ralph 0 Citera
hampusforev Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 Det finns väl en del puritaner som fortfarande använder färgfilter (andra än CTB och CTO) framför linsen, men allt går att göra i posten ändå, så jag själv ser inte riktigt poängen med att använda färgfilter. En del fotografer tycker att den manuella vägen blir "snyggare", men det är en diskussion som jag oftast inte köper. Jag kan inte se någon skillnad på en bra färgkorrigering för att få en varm bild gentemot ett filter. Däremot kan man, som ett lite fult knep, använda filter för att ge en film en speciell look som sedan inte går att ändra på. Som t.ex. Robert Altman gjorde med McCabe & Mrs. Miller, producenterna blev sjukt lacka, men vad kunde de göra? Looken var ju tatuerad på negativet. Ägda. 0 Citera
Raffe Postad 1 oktober 2009 Författare Postad 1 oktober 2009 Hehe! Tack för bra svar. Jag ser inget värde i att använda filter som nån slags kärlek till den gamla tekniken. Om det går att få samma resultat med redigeringen är det såklart den vägen jag går. Färgkorrigering är jag välbekant med. Men att radikalisera filmens look, som ett filter kan göra, visste jag inte var möjligt. Krävs några speciella program eller plugins för detta? Ralph 0 Citera
hampusforev Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 Ja det är väl inte färgkorrigering som så, utan snarare grading-program som du behöver! Apple Color är ett exempel... ja det är nog det enda exempel jag är bekant med faktiskt. Du kan ju fucka upp färgerna med hjälp av "endast" färgkorrigering. Jag själv är ingen höjdare på exakt hur och med hjälp av vad duktiga färgkorrigerare trollar, men här har du ett exempel där ett tobaksfilter har använts: http://img107.imageshack.us/img107/1153/vlcsnap16701741an9.png Men låt dig inte luras allt för mycket, den här filmen är mycket beroende av Art direction och de har designat setten att se bruna, varma och smutsiga ut. Så det är inte bara filtret. Gudfaderns sicilien-sekvens är filmad med chokladfilter t.ex. Jag har kollat lite med proffsen på cinematography.com (grym sida om du vill kolla lite själv) och det är ju en annorlunda look med filter gentemot postproduktion, men de flesta rekommenderar ändå att köra normalt och korrigera i efterhand. 0 Citera
High1ander Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Nu för tiden så är det bättre att filma neutralt om man vill se till att ens producent är glad. Men det är skillnad på att använda filter på kameran och göra det i datorn. Simpelt kan man säga att i datorn får man ibland artifakter beroende på vad man gör och med filter på kameran så kan man kanske få artifakter i form av smutsfläckar eller ojämnheter som blir synligt. Bästa är ju helt klart om man är duktig och vet exakt vad man vill ha att filma så på direkten, men då får man också svårare att ändra sig i postproduktionen. T.ex. svartvit film brukar ha ett stopp mer dynamiskt omfång än färgfilm, och de stoppet kan man inte få i datorn om man filmat på färgfilm genom att bara göra en desaturate. Ett filter som minskar kontrasten på en kamera kommer säkert göra att mer information behålls på fotot än om man gör det på datorn, samma sak om man går från låg kontrast till hög. Man får liksom inte "banding"-problem med verkliga filter, men det kan man få i datorn. 0 Citera
Raffe Postad 6 oktober 2009 Författare Postad 6 oktober 2009 Tack för bra svar, hörrni! Jag kommer nog att strunta i filter i denna produktion, men är inte främmande för att använda det när jag är säker på både filmens look och filtrena. Om det nu är lite bättre (eller i vart fall annorlunda) finns det ett värde i att använda filter. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.