Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har massa filmideer i huvet. Knappt nån av de är en hel story utan bara en bit i början, en bit i slutet, lite schyssta grejjer som kan hända i mitten.

Hur brukar ni göra för att fixa resten av storyn? Mindmap? Tidslinje? Eller hur gör ni?

Posted

Det kanske inte är något tips att följa men: tusentals små lappar med lösryckta idéer som då och då finner sin gemensamma väg in i datorn på ett flersidigt dokument där man kan hitta gamla idéer när man tröttnat på de nya. (andas in djupt) Jag är inte den mest organsierade människan, men jag hittar alltid de gamla idéerna och lyckas göra om dem till nya och slutligen kanske skriva ett manus. ;)

Posted

Försök skriva ned det du har i huvudet. Det spelar ingen större roll om det är i ordning, rättstavat eller nåt sånt. När du har det på papper/dator så ser du bättre vad du har gjort och vad som behövs ändras.

Posted

Papper och penna-arbete, ett förslag:

Jag skriver ner alla scener på papper, klipper sedan ut dem, så det är en scen på en pappersbit osv. Sedan lägger jag alla scener i ordning och då ser man vad som fattas och vad som behövs ta bort.

Efter det är det bara att skriva synopsis, mera utförligt, då.