Gå till innehåll

Super8 svartvitt kontra färgfilm


Laranja

Recommended Posts

har en mycket viktig videoinspelning nästa helg där jag tänkt filma i studio med ektachrome, Tri-X, Plus-X och eventuellt nån 500T-rulle också...

kommer att använda elinchrom studio- och blixtlampor, och en massa jävla discolampor också.

 

mitt bekymmer är att jag har dålig erfarenhet av inomhusfilmning med super8... och ganska lite erfarenhet av svartvit film. är det nåt man ska tänka på när an filmar svartvitt kontra färg? tänker främst på att ASA-anvisningarna är lägre till inomhusbelysning än utomhus. alltså tvärtom mot för ektachrome osv.

 

filmade två svartvita rullar i dagsljus, och var tvärsäker på att jag hade överexponerat för mycket. men det hade jag ju inte, snarare tvärtom... :/

är det nån viktig detalj jag har missat med att filma svartvitt??

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag kommer att tänka på som är speciellt med svartvitt är som du säger att den är mindre känslig för tungsten. Dessutom märks det mindre om man blandar olika färgtemperaturer. Jag ljussatte med både dagsljus (från höger) och tungsten (från vänster) vilket skulle synts tydligt med färgfilm, men det syntes ingen skillnad med svartvit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, överexponera inte så mycket. Eventuellt lite överexponering. Men se till att ha ljus från flera håll så du lättar upp skuggorna (känns självklart, men ändå får jag ibland in nyfilmad super 8 filmad inomhus med en ensam kraftig lampa, eller ingen extra belysning överhuvudtaget).

 

Negativa filmer mår bra av att överexponeras litegrann, men något som blir lite lurigt med negativa filmer är ju att de exponeras omvänt. Överexponerar man en negativ film mycket så blir filmremsan väldigt transparent. De transparenta delarna blir ju svarta/mörkare efter att man "vänder negativet", så om dina negativa filmer var väldigt mörka vid/efter scanningen har du överexponerat dem lite för mycket. Om dina negativa filmer är för ljusa/bleka vid/efter scanningen har du underexponerat dem vid filmningstillfället.

 

Bakvänt, eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja allt är ju så mycket enklare med negativ film :) funderar nästan på att köra färgbilderna med vision istället, men då måste jag fjäska för Wittner att få framkallningstiden förlängd på mina ektachrome. tvivlar på att de kommer vara så bussiga. men jag är ju iochförsig en stamkund kan man ju säga ;)

 

ska tänka på att undvika skuggor. det kommer nog bli väldigt svårt att få skuggor, ska filma i ett väldigt ljust rum. men jag är osäker på om jag har för lite lampor. är det stor skillnad i ljustemperatur mellan industrilampor och "proffs"-lampor som elinchrom...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle använda antingen bara industrilampor eller bara "proffs"-lampor. Är det skillnad i färgtemperatur så blir det inte kul att försöka korrigera till i efterhand...

 

Det borde gå att testa. Lås vitbalansen på en digitalkamera och ta en testbild med först ena lampan och sedan den andra. Använd BARA ljus från den lampan som testas för tillfället. Testbilden kan kanske vara ett vitt pappersark och ett ansikte? Ta in bilderna till Photoshop och jämför färgen på bilderna, gärna med en splitscreen.

 

Det borde väl fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...