Gå till innehåll

raka sig genom rakningen


Lucio Fulci

Recommended Posts

Tjenare allihoppa

 

Jag ska filma en scen där jag raka mig och sen göra mig illa fleara gånger.

 

Som ni vet när man gör illa sig igenom rakningen, alltså efter att har känt på smartan så efter en dels sekund så kommer blodet fram. Frågan är i vilket program och hur utför man denne effect i denna program.

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju känna några sår, och andra inte.

 

Då kan du sätta den berömda papperslappen på några sår innan de hinner blöda för mycket.

 

Kan bli snyggt med några lappar och några blödande sår : )

Använd så mycket fejkblod som möjigt när ni spelar in*. Sen kan ni animera in i tex After Effects om det är några specifika sekunder nu behöver.

 

Men kom ihåg att blod är en "kontinutets mardröm"! Tar mycket tid att fixa inför varje tagning.

 

 

 

* Lag menar inte mängden, bara att ni ska använda det i så många scener/tagningar som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog göra så här...

 

1. Filma rakningen och agera som att det gör ont, reagera - paus - fortsätt

2. Rigga upp en anordning "enkel green screen" i miniatyr. Gör ett snyggt snitt som knappt syns och låt fejkblod börja rinna igenom från baksidan och ut på "green screenen".

Belys väl, zooma in och filma.

3. Key:a bort det gröna i After Effects så att det gröna blir genomskinligt (alpha-kanal).

4. Gör en tracking på rakningsklippet och koppla blodklippet till att följa trackingen

5. Förminska blodklippet och lägg över rakningsklippet

 

Klart!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Jag hade först inlett scenen med att stå & raka sig vanligt, inte för länge, för att sen hoppa till att stå nånstans fullt påklädd & färdig, men med nyllet fullt av blodprickade papperstussar & en mindre road min.

Tycker personligen att specialeffekter här känns pretto & omotiverat om det inte är en viktig del av storyn.

Dom bästa effekterna är oftast inte dom man faktiskt får se ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...