Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan !!

Köpte en Canon Legria HF200 kamera vilken jäg är jättenöjd med. Men jag är inte så himla nöjd med programvaran som följde med. Jag vill ju kunna bränna ner filmerna på Blu Ray skiva och innan jag gör det så vill man ju också redigera o grejja lite med filmen. Det går ju iofs med det medföljande programmet men det är ju inge vidare. Någon som kan hjälpa mej på traven så vore jag tacksam ..

Mvh Glenn

Postad

Jag har en Canon Legria HF100. Du ska redigera i Cyberlinks Powerdirector som är optimerat för AVCHD-filer (minneskort). Jag har både Pinnacle Studio 12, Premiere Elements 7 samt Powerdirector 7, och de båda förstnämnda programmen är oerhört sega att redigera dessa filer med, dessutom har inte Pinnacle stöd för att bränna på hela blurayskivan utan bara 4,7Gb som ryms på en vanlig DVD. Det betyder att du bara kan bränna en kort film (10min?) i HD. Innan jag skaffade Powerdirector redigerade jag i Pinnacle gjorde en avifilm som jag tog in i Premiere och brände till bluray. Pinnacle tycker jag är mycket användarvänligare än Premiere. Dustin är dom enda som säljer Powerdirector 7 Ultra och man laddar hem det. Men på Cyberlink kan du ladda hem Powerdirector 8 Ultra (en 30-dagars version) och testa.

http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_US.html?affid=2581_584_479_2_0_ENU_powerdirector&utm_source=FeaturedSoftware&utm_medium=FeaturedSoftware_2_powerdirector&utm_campaign=Homepage

• 1 månad senare...
Postad

Kolla också att din dator hänger.Jag köpte nyligen en Canon HF-20 vilken är samma kamera som du har.

Det slutade med att jag fick köpa en ny dator dessutom.

AVCHD filerna suger kraft kan jag lova. Men med rätt dator går det bra tycker jag.

Postad
Kolla också att din dator hänger.Jag köpte nyligen en Canon HF-20 vilken är samma kamera som du har.

Det slutade med att jag fick köpa en ny dator dessutom.

AVCHD filerna suger kraft kan jag lova. Men med rätt dator går det bra tycker jag.

Vilket program använder du? Själv kör jag nu med Pinnacle 14 då Powerdirector är för instabilt. Jag konverterade om AVCHD-filerna till mpeg2 och då fungerar det utmärkt.

Postad
CS4 och Elements 7 och 8.

//Max

great good to know!

Men är det samma sak att importera AVCHD som MTS ? eller är MTS = AVCHD?

Alla dessa format gör en snurrig

Postad

Jag har samma problem har också en Hf 200 och tycker att programmet är värdelöst. Men jag är helt dum på sånt här. Kan jag använda Pinnacle Studio 14 till att redigera? Nån som vet skillnaden på Pinnacle 12 och 14 ?

Postad
Jag har samma problem har också en Hf 200 och tycker att programmet är värdelöst. Men jag är helt dum på sånt här. Kan jag använda Pinnacle Studio 14 till att redigera? Nån som vet skillnaden på Pinnacle 12 och 14 ?

Programmet som följde med kameran använder du bara till att överföra AVCHD-filerna(mts) från kameran till datorn. Att redigera materialet använder du nåt av programmen som nämnts tidigare i tråden för c:a tusenlappen. Pinnacle 14 stöder full bluray-bränning till bluray-skiva vilket inte 12:an gör.

Postad
ok. Jag fick faktiskt med ett redigeringsprogram också men det funkade väldigt dåligt. Är mts detsamma som avchd?

Det är Pixela Image mixer antar jag, det var det som följde med min Legria HF S100. Mts är filformatet AVCHD-kamera använder sig av.

Postad
ok. Jag fick faktiskt med ett redigeringsprogram också men det funkade väldigt dåligt. Är mts detsamma som avchd?

Svar nej..

AVCHD är ett format för inspelning och uppspelning av högupplöst video

mts-filer kommer från HD-videokameror som spelar in 1920*1080 på minneskort

Det är den som jag har fått förklarningen ifrån i en tidigare problem med kameran, som jag till sist byte ifrån Sony Videokamera HDR-XR500VE HDD till en Canon Legira HV40.

Då blev videoredigeringsprogrammet CS4 "gladare", men ska byta till en bättre datorn för

att kunna köra med 16:9 och högupplösning..

Postad
Svar nej..

AVCHD är ett format för inspelning och uppspelning av högupplöst video

mts-filer kommer från HD-videokameror som spelar in 1920*1080 på minneskort

Det är den som jag har fått förklarningen ifrån i en tidigare problem med kameran, som jag till sist byte ifrån Sony Videokamera HDR-XR500VE HDD till en Canon Legira HV40.

Då blev videoredigeringsprogrammet CS4 "gladare", men ska byta till en bättre datorn för

att kunna köra med 16:9 och högupplösning..

Men om man ska importera klipp till ex Premiere Cs4 och ens kamera har MTS filer

Då ska man ställa in CS4 på ACVHD right?

Förvirrande detta

Postad
Jag konverterade om AVCHD-filerna till mpeg2 och då fungerar det utmärkt.

Vad använder du för program att konvertera filerna med? Eller vilka program KAN man använda rättare sagt? :) (Alltså för att konvertera HD-video til något annat format?)

Postad
Vad använder du för program att konvertera filerna med? Eller vilka program KAN man använda rättare sagt? :) (Alltså för att konvertera HD-video til något annat format?)

Jag gjorde det enkelt för mig, lade alla mts-filerna från AVCHD-kameran på tidslinjen i Pinnacleprogrammet. Istället för att redigera gick jag direkt till nästa steg där man skapar skiva eller fil och valde där mpeg2-fil. Då hade filmen samma format som när jag tidigare redigerade HD-film från DV-kamera. Sen var det bara att importera filen i Pinnacle och den delades på nytt upp i scener. Det går även att konvertera med fristående program tex emicsoft-avchd-converter http://www.emicsoft.com/avchd-converter.html

Postad
Intressant, hade underlättat enormt vid redigeringen. Frågan är hur stor kvalitétsförlusten är? Någon alls?

Ladda hem programmet och hårdtesta, det kostar inget. Jag märkte ingen skillnad men då det var smidigare att konvertera via redigeringsprogrammet (Pinnacle) blev det inte att jag köpte programmet.

Postad

Programmet jag använder för att konvertera är

mpeg-streamclip.

Det finns en bra genomgång hur man använder mpeg streamclip

för att göra om filerna från kameran till ett redigerbart format:

http://cpn.canon-europe.com/content/technical/frame_rate_conversion.do

Skippa det med framerate-konvertering det gäller endast för 5d Mark2

och om du sitter på pc så får du välja ett annat format är prores efter

som en pc inte kan koda sådana filer, dvcpro 1080p kan funka.

/Emil

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...