Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är väldigt ny inom AE så jag undrar vad ska man göra först:

Klippa sin film och sen importera in de olika scenerna var för sig i AE och fixa effekter

eller

Importera in scenerna var för sig och fixa effekter i AE och sen klippa ihop dem i tex FCP?

Kan man även exportera scener från FCP till AE?

Postad

Du kan inte flytta scener "direkt" från FCP till AE, men det finns flera olika vägar.

- Exportera scener som QT-filer och "saxa upp" dom i AE.

- Exportera en FCP XML > Premiere Pro > Copy / Paste > AE.

- Automatic Duck (separat programvara)

- http://www.creative-workflow-hacks.com/2007/04/15/final-cut-pro-to-after-effects-scripting-without-the-hassle/

Vilken väg som är bäst finns det XXXXXXX antal trådar om.

//Max

Postad

Den andra frågan kan jag kanske hjälpa till med, iaf hur jag tänker i frågan.

Jag brukar klippa först, så jag vet vad jag behöver. Dumt att spendera flera timmar på att fixa till för mycket material som kanske klipps bort. Visst, vet jag exakt vad som ska göras kan man ju göra detta först, men oftast behöver jag känslan i scenen innan man gör på och pillar med vad jag tycker är "slutjobb".

Jag brukar dock oftast göra små skiteffekter (first draft) direkt i redigeringsprogrammet för att "se" vad som händer. Såna som ser ut som skräp och tar nån halv minut att göra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...