Gå till innehåll

Timelapse med handkamera


vilcans

Recommended Posts

Ja, det är inte så absurt som rubriken antyder...

 

Det här är en idé jag kom på när jag skulle göra inledningssekvensen av min film På tåget (som är under en väldigt lång postproduktionsfas...). Det är nämligen en timelapse (tagen med mellan 15 och 60 sekunders intervall mellan bilderna), fast jag ville ha känslan av att det var taget med handkamera.

 

Det jag gjorde var att ta timelapsen med en digital stillbildskamera med 5 megapixel så att jag fick tillräcklig upplösning för att kunna delförstora bilderna. Sen lät jag en virtuell lite svajig kamera "filma" timelapsen. Detta ett mycket mer realistiskt resultat än att bara flytta runt bilden på skärmen.

 

Här är resultatet:

http://arkivet.mamaviol.org/timelapse-demo.mov

 

Det blev rätt bra, eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran har intervalltagning, men som snabbast med ett intervall på 1 minut. Detta visade sig ge alldeles för snabba rörelser. Biten där jag filmar solen är med ett sådant intervall, och jag tycker att det blev lite väl snabbt. På andra har jag intervall på 15 eller 20 sekunder, och då var jag helt enkelt tvungen att stå med klockan och trycka av med rätt intervall. Det är grymt tråkigt, och det är anledningen till att klippen inte är så långa. Det hade fått plats mer på minneskortet utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej ....jag är lite ny här och förstår inte riktigt hur du har gjort.....har du tagit en stillbildskamera, tagit ett kort, väntat i 30 sekunder , tagit ett til osv. .eller?.....men sen då....hur klipper du ihop de så att du får en bild som "rör" sig.........det ser så snyggt ut :p

 

// Nixxon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...