Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, det är inte så absurt som rubriken antyder...

Det här är en idé jag kom på när jag skulle göra inledningssekvensen av min film På tåget (som är under en väldigt lång postproduktionsfas...). Det är nämligen en timelapse (tagen med mellan 15 och 60 sekunders intervall mellan bilderna), fast jag ville ha känslan av att det var taget med handkamera.

Det jag gjorde var att ta timelapsen med en digital stillbildskamera med 5 megapixel så att jag fick tillräcklig upplösning för att kunna delförstora bilderna. Sen lät jag en virtuell lite svajig kamera "filma" timelapsen. Detta ett mycket mer realistiskt resultat än att bara flytta runt bilden på skärmen.

Här är resultatet:

http://arkivet.mamaviol.org/timelapse-demo.mov

Det blev rätt bra, eller vad säger ni?

Posted

Mycket intressant!! har du timelapse funktionen i kameran eller fick du klicka själv var 15 sek?

Bör nog funka med lägre upplösning också, så man kan få längre sekvenser.

Posted

Kameran har intervalltagning, men som snabbast med ett intervall på 1 minut. Detta visade sig ge alldeles för snabba rörelser. Biten där jag filmar solen är med ett sådant intervall, och jag tycker att det blev lite väl snabbt. På andra har jag intervall på 15 eller 20 sekunder, och då var jag helt enkelt tvungen att stå med klockan och trycka av med rätt intervall. Det är grymt tråkigt, och det är anledningen till att klippen inte är så långa. Det hade fått plats mer på minneskortet utan problem.

Posted

hej ....jag är lite ny här och förstår inte riktigt hur du har gjort.....har du tagit en stillbildskamera, tagit ett kort, väntat i 30 sekunder , tagit ett til osv. .eller?.....men sen då....hur klipper du ihop de så att du får en bild som "rör" sig.........det ser så snyggt ut :p

// Nixxon

Posted

dom flesta redigeringsprogram jag känner till klarar att importera en sekvens av bilder som en film. Digitalkameror brukar ju i regel numrera bilderna rätt så att importen blir smärtfri.

Posted

så du rörde altså inte på kameran och zoomade och höll på utan den stod stadigt eller??

Sen gjorde du alla "kamera rörelser" i datorn, eller?

En sak till hur och i vilket program gjorde du den virtuella kameran?

Posted

Japp, kameran stod still på stativ. Att röra på den för att få rätt rörelser hade varit svårt (typ omöjligt att göra utan motion control).

Jag använde 3D-funktionerna i AfterEffects för att skapa en virtuell kamera.

• 1 year later...