vilcans Posted November 14, 2004 Posted November 14, 2004 Ja, det är inte så absurt som rubriken antyder... Det här är en idé jag kom på när jag skulle göra inledningssekvensen av min film På tåget (som är under en väldigt lång postproduktionsfas...). Det är nämligen en timelapse (tagen med mellan 15 och 60 sekunders intervall mellan bilderna), fast jag ville ha känslan av att det var taget med handkamera. Det jag gjorde var att ta timelapsen med en digital stillbildskamera med 5 megapixel så att jag fick tillräcklig upplösning för att kunna delförstora bilderna. Sen lät jag en virtuell lite svajig kamera "filma" timelapsen. Detta ett mycket mer realistiskt resultat än att bara flytta runt bilden på skärmen. Här är resultatet: http://arkivet.mamaviol.org/timelapse-demo.mov Det blev rätt bra, eller vad säger ni? 0 Quote
Mr.Man Posted November 14, 2004 Posted November 14, 2004 Mycket intressant!! har du timelapse funktionen i kameran eller fick du klicka själv var 15 sek? Bör nog funka med lägre upplösning också, så man kan få längre sekvenser. 0 Quote
vilcans Posted November 15, 2004 Author Posted November 15, 2004 Kameran har intervalltagning, men som snabbast med ett intervall på 1 minut. Detta visade sig ge alldeles för snabba rörelser. Biten där jag filmar solen är med ett sådant intervall, och jag tycker att det blev lite väl snabbt. På andra har jag intervall på 15 eller 20 sekunder, och då var jag helt enkelt tvungen att stå med klockan och trycka av med rätt intervall. Det är grymt tråkigt, och det är anledningen till att klippen inte är så långa. Det hade fått plats mer på minneskortet utan problem. 0 Quote
Nixxon Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 hej ....jag är lite ny här och förstår inte riktigt hur du har gjort.....har du tagit en stillbildskamera, tagit ett kort, väntat i 30 sekunder , tagit ett til osv. .eller?.....men sen då....hur klipper du ihop de så att du får en bild som "rör" sig.........det ser så snyggt ut :p // Nixxon 0 Quote
Mr.Man Posted November 16, 2004 Posted November 16, 2004 dom flesta redigeringsprogram jag känner till klarar att importera en sekvens av bilder som en film. Digitalkameror brukar ju i regel numrera bilderna rätt så att importen blir smärtfri. 0 Quote
walfridson Posted November 17, 2004 Posted November 17, 2004 Skitcoolt, måste prova det nångång. Kanske vore bra att fila på bakrunden så det inte blir så flimmrigt. Morhpa eller blenda dom och låta förgrunden(erna) vara. 0 Quote
dERT Posted November 20, 2004 Posted November 20, 2004 så du rörde altså inte på kameran och zoomade och höll på utan den stod stadigt eller?? Sen gjorde du alla "kamera rörelser" i datorn, eller? En sak till hur och i vilket program gjorde du den virtuella kameran? 0 Quote
vilcans Posted November 24, 2004 Author Posted November 24, 2004 Japp, kameran stod still på stativ. Att röra på den för att få rätt rörelser hade varit svårt (typ omöjligt att göra utan motion control). Jag använde 3D-funktionerna i AfterEffects för att skapa en virtuell kamera. 0 Quote
gunnar_g Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Riktigt skön idé och det funkar ju asbra! I vilket program har du använt för den virtuella kameran? 0 Quote
JoeyC Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 ser juste ut. Tack för dagens inspiration... : ) 0 Quote
Erik Nordlund Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Hej Martin.. Funkar inte att tanka för mig, men jag skulle jättegärna titta. Kan du inte hitta en annan server? MVH /Erik 0 Quote
Recommended Posts