Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad behövs det för ring för att få på en adapter på denna kamera? Är det 72mm?

Och. Hur är kameran i sitt progressiva läge (kontra dess interlaced-läge). Hur är HDV läget, är komprimeringen (för denna kamera och HDV i allmänhet) synbar och störande? Kommer man filma handkamera med rörligt ljus t.ex. kommer inte mpeg2 komprimeringen hänga med då och artefakter kommer synas?

Eller är HDV:s komprimering ett problem främst på det teoretiska planet men inte direkt synbart för ögat?

Postad

Vad som är synbart beror ju lite på vad för defekter man är van att leta efter.

Jag har sett en hel del på tysk tv, där jag vet att materialt är HDV, antingen för att bekanta filmat det, eller för att jag filmat det själv. Jag har alltså tillgång till originalmaterialet i rätt stor utsträckning.

Min uppfattning är att spelar jag HDV-banden original 1080i eller nedsamplade hemma till 576i på plasman så ser jag i princip aldrig några defekter/artefekter/störningar som jag störs över i komprimeringen (alltså subjektivt av mig).

Men när jag ser tv-sändingarna (Astra-satelliten, DVB-S, SD-sändning) så är det vanligtvis fullt av störningar, komprimeringsblock etc. Det ser inte så jävligt ut som marksända TV4, men det är en hel del störningar i snabba eller detaljrika scener.

I detta fall räds jag inte alls att filma med HDV eftersom sändningarna är så dåliga, men hade det varit bättre sändning och jag haft mera pengar så kanske häftigare kamera (kanske nån av P2-kamerorna) vore intressant.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...