Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fundera på att införskaffa mig en ljusmätare, men några frågor har dykt upp på vägens gång...

Kan man använda samma ljusmätare till olika vinklar "shutter angle" på olika kamera modeller, dvs 180 grader, 160 grader etc. eller tar den endast hänsyn till iso och f/s OAVSETT Shutter angle.

ex: en vanlig kamera kör 172,4 grader vid 24 bilder i sekunden

min ryska k-3 har 160 grader fast vid 24 bilder i sekunden

Blir detta samma exponering trots att det skiljer 12,4 grader fast det går i samma hastighet

Postad

Det borde gå att ställa in slutartiden på mätaren

slutartid = 1/[fps * 360 / slutarvinkel]

som i vanliga exemplet 24 fps & 180 gr slutarvinkel blir slutartiden 1/48 s

Postad

Om man använder formeln och räknar på 24 b/s och 160 resp 180 graders sektor så motsvarar skillnaden ungefär ett kvarts bländarsteg om man kompenserar den vägen.

Förmodligen har inte det så stor betydelse om man kör negfilm och förmodligen är den allmänna precisionen i en Krasnogorsk minst hälften +/- av det. Därför tror jag att 180 grader som ljusmätarna brukar gå efter är ett ganska bra riktvärde hursomhelst. Man får kanske ändå köra en testrulle för att se hur kamerorna beter sig i verkligheten.

Jag kan ha fel...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...