bondlurken Postad 16 augusti 2009 Postad 16 augusti 2009 Jag skulle till att ladda hem pdf-creator men såg att det tydligen följde med en del malware och spyware, vilket är bättre creator eller factory? Har laddat hem celtx-manusprogram, har i och för sig inte en susning hur man använder det, jag läste på en del trådar att man måste vara medlem på celtx, online och att det kostar? Har börjat skriva ett litet manus i word, men det var ju inte lika lätt som jag trodde, just när man ska skriva dialogen, hur långt ska det vara till kanterna? 0 Citera
StenR Postad 16 augusti 2009 Postad 16 augusti 2009 Ladda ner celtx från cetlx.com, det kostar inget. men jag tror du behöver vara uppkopplad för att spara som pdf. 0 Citera
kennethm Postad 16 augusti 2009 Postad 16 augusti 2009 Jag skulle till att ladda hem pdf-creator men såg att det tydligen följde med en del malware och spyware, vilket är bättre creator eller factory? Intressant att det skulle följa med spyware till pdf-creator! Jag har använt den länge utan att märka något sådant... Får du varningar från något säkerhetsprogram på din dator så bör du nog kolla upp det lite närmare innan du drar slutsatser... Pdf-creator är annars utmärkt. Körde det senast ikväll för att göra om japansk text till vektorgrafik för import till DTP-program. 0 Citera
bondlurken Postad 18 augusti 2009 Författare Postad 18 augusti 2009 Intressant att det skulle följa med spyware till pdf-creator! Jag har använt den länge utan att märka något sådant... Får du varningar från något säkerhetsprogram på din dator så bör du nog kolla upp det lite närmare innan du drar slutsatser... Pdf-creator är annars utmärkt. Körde det senast ikväll för att göra om japansk text till vektorgrafik för import till DTP-program. Det tror jag också att det är ett utmärkt program, varför jag blev tveksam var att på den sida där man laddar hem creator fanns det reviews, 90% av alla var nöjda, men sen var det 10 % som menade på att det följde med malware och spyware. Eftersom jag inte är något datageni, så tänkte jag lägga ut en fråga här först. Kanske någon vet vad som är lättare att använda för en nybörjare creator eller factory eller något helt annat. 0 Citera
Main_W Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Ska du läsa elllr skapa PDF-filer finns bara ett program att rekommendera. Foxit Reader! Det är ett litet och lättkört gratis program som kan allt som adobe kan men är otroligt enkelt. http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/ 0 Citera
bondlurken Postad 2 september 2009 Författare Postad 2 september 2009 Laddade hem PDF-creator idag, hittade inga konstiga grejer enligt virusskyddet. Så nu återstår bara att lära sig hur man använder det, vid första anblick så fattar jag inte mycket, är det någon som har lite tips om just PDF-creator så är det välkommet. Så fort jag lärt mig göra pdf-filer ska jag lägga ut ett manus till beskådning. Tack för dom andra svaren jag fick, jag ska kolla dom alternativen som ni föreslog. 0 Citera
fredlind Postad 11 september 2009 Postad 11 september 2009 doPdf, installerar sig som en skrivare och fungerar utan krångel : http://www.dopdf.com/ När det gäller Celtx är det helt gratis att omvandla till PDF. Men man måste vara uppkopplad på nätet för att det ska funka (ingen inloggning behövs) Funktionen finns på fliken Typeset, i nedre kanten av Celtx-fönstret mnär man skriver i manuset. Manuset omvandlas helt automatisk. Det enda man behöver göra är att spara den. /fredrik http://www.attskrivafilmmanus.se 0 Citera
bondlurken Postad 12 september 2009 Författare Postad 12 september 2009 Tack för tipset om dopdf. Jag har installerat pdf creator, men skulle naturligtvis ha läst manualen innan, i manualen står det (PDFCreator önskar installera ett sökfält i Internet Explorer som vi inte vill ha) jag missade det, så nu har jag ett program som försöker installera sig på datorn. om någon annan tänkt installera pdf creator så kolla den här sidan först. (manual) http://www.dahjm.se/Lathund/pdf/PDFCreator.pdf 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 11 oktober 2009 Postad 11 oktober 2009 Skumma igenom tråden, så har lite dålig koll på vad som sades i slutet. Men jag tänkte bara tipsa om att Microsoft har gjort en filmmanus "mod" till word. Då får du svensk rättstavning också, om det behövs. Gå in på deras uppdateringssida och sök på "film" om du är intresserad. Jag tycker den fungerar rätt bra. Finns shortkeys för dialog, scen, karaktär osv. behagligt. 0 Citera
bondlurken Postad 11 oktober 2009 Författare Postad 11 oktober 2009 Har redan laddat hem ett litet manusprogram för word som verkar fungera bra. Jag var in på microsofts sida, lyckades inte hitta det du menade, men tack för tipset. 0 Citera
kenntoft Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 jag använder cutePDF som är typ en skrivare. och med word använder jag mallen som jag zippat för man får inte lägga till filer med *.dot den är virus fri. lägg den i: C:\Documents and Settings\[användarnamn]\Application Data\Microsoft\Templates\ men jag använder även final draft som finns "billigt" på totpopbob. däremot har jag använt mkt arbetsdatorn när jag skriver på kvällarna så då går de inte installera final draft så nu kör jag bara med wordmallen och de funkar bra. man trycker typ ctrl+shift+s för slugline, +a för action +c för character och +w för wryly. mkt användbart tycker jag, och rättstavningen med svenska funkar bra! man måste bara ställa om språket men de e ju lätt gjort.Copy of screenplay.zip 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.