Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har just köpt en Glidecam V8 med väst och arm. Upptäcker dock ett märkligt balanseringsproblem...

Jag använder stativ för balanseringen.

jag står så att linsen är riktad MOT mig och balanserar så att jag har bra horisontell och vertikal balans.

MEN - om jag sedan vrider riggen ett halv varv så att linsen är riktad FRÅN mig, ja då kan den tilta en aning bakåt.

Stativet och hållaren är förstås helt oförändrad.

Vrider jag sedan tillbaka riggen så att linsen är riktat MOT mig igen - då är det korrekt igen.

Rent logiskt så borde väl balansen finnas där oavsett åt vilket håll jag riktar kameran... eller?

Någon som har tips eller idéer?

• 1 månad senare...
Postad

Felet ligger i gimbal faktiskt. V8 har inte en gimbal svarvad ur ett stycke. Troligtvis är hålen inte exakt i linje med varandra.

Dock kan detta åtgärdas ganska lätt (förhoppningsvis).

Du skaffar något som kallas för "shims" (tydligen även på svenska). Det är en slags mycket tunna brickor i stål. Med tunna menas ca 0,1-0,2 mm tjocka.

Dessa går ibland att få tag på hos cykelreparatörer (används för att justera bromsar) eller hos företag som säljer kullager och annat.

Kolla åt vilket håll du tycker att det lutar åt. I gimbalen finns skruvar (insex). Skruva loss skruven på sedan det lutar åt och stoppa in en shims mellan släden och hantaget. Tillbaka med skruven och kolla om det blev bättre.

Om det blev bättre - kanske du behöver en eller flera shims (om det inte blev perfekt).

Om det blev sämre - ja, då har du gjort det på fel sida.

Jag har en länk någonstans som jag kan skicka senare - men just nu är jag ett par dagar i London och filmar.

Lycka till!

• 2 månader senare...
Postad

Är detta en vanligt, accepterat "fel" som man får räkna med på sin rigg?

Annars känns det som du borde få reklamera den? Om den är nyinköpt och inte begagnad?

(Ta annars kontakt med dom och fråga) Låter lite knasigt köper utrustning som inte funkar som den ska! Poängen med steady är ju ändå att det ska vara balanserat? ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...