Gå till innehåll

Kritik på Manus


miss Wood

Recommended Posts

Håller på med ett manus. Saken är den att jag är alldeles gräslig på det här, har absolut inga planer på att bli manusförfattare. Därimot ska jag goofa ihop en film på ett eller annat vänster och någon nämde det här med manus =) Så, det är alltså fritt fram att kritisera struktur(som ter sig om möjligt ännu sämre då jag lägger in det här) osv, om någon skulle orka bry sig. Det jag hellre vill ha kritik på är själva innehållet, som i det följande (mycket korta) stycke är en grovskiss på vad som så småningom ska bli anslaget.... *mental slängkyss till alla kritiker*;

 

Cos

 

Scen 1. INT. Kyrka Kväll

Bilder på olika detaljer i kyrkan mixat med nått citat från bibeln;

 

"Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. "

 

IDA, 19, sitter i kyrkan. Hon verkar tankfull. Präst närmar sig i bakgrunden.

 

 

 

Scen 2. EXT. Kyrka Dag

 

Det är soligt.

 

DAVID, 19, sitter på en kyrktrappa och röker. I Bakgrunden öppnas kyrkodörren och IDA kommer ut (notera klädskifte m.m.) . David vänder sig halvt om när han hör henne komma. Hon står ett tag och kollar på just ingenting alls och sätter sig sedan ner. David tar upp ett ciggpack.

Hon tar en och han tänder den åt henne med tändstickor.

 

DAVID

(samtidigt som han tänder ciggen)

"Jag funderade på det här med texten på ciggarettpaketen"

 

 

Ida blåser ut röken och ger honom en frågande, om än inte allt för intresserad blick.

´

 

DAVID

(ger en förklarande blick och nickar mot ciggarettpaketet som han håller i)

" Rökning dödar"

 

IDA

"Jaha"

 

DAVID

" Det är ju fel. Egentligen borde det stå rökning är ett långsiktigt djävla självmord"

 

IDA

("suckar", nästan irriterat)

" I sånna fall är självmord ett långsiktikt djävla mord"

 

DAVID

(sprättar iväg ciggen)

"Kanske"

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att scenariot är bättre än mycket annat som gjorts här på forumet. Jag förstod nog inte riktigt vad du menar med "struktur". Jag tycker det verkar som du har en bild eller illusion av vad du vill visa, även om det kanske inte riktigt fastnat i manuset ännu, men du sa att det är en grovskiss. Din "huvudbild" är nog ganska lyckad, sen gäller det nog att få det att fastna på papper också. Det känns lite otydligt så min bild kanske inte stämmer riktigt överens med vad du "ser".

 

exempel hur det skulle kunna vara (fast fortfarande inte korrekt formaterat och fortfarande inte så detaljerat.):

 

Scen 1. INT. Kyrka Kväll

Bilder på olika detaljer i kyrkan.

BLANDADE LJUD AV RÖSTER, EKON, BÖNER

RÖST UTANFÖR BILD

(knappt hörbart)

"Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. "

 

IDA, 19, sitter i kyrkans bänkrader. Hon verkar tankfull. Präst närmar sig i bakgrunden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, början ser bra ut, men det är svårt att ge kritik på bara en scen. Du kan ju lägga ut lite flera scener, kanske till och med ett synopsis? Vilka är karaktärerna? Hur känner de varandra? Vad är historien? Osv ...

 

Skrivet senare:

Jag vill bara skriva lite om cigaretter i manus, jag tycker det är slitet, en klyscha, och det är nog ett vanligt nybörjarmisstag som väldigt ofta beror på lathet ifrån manusförfattarens sida, detta påstående baserar jag enbart på mig själv och på mina egna erfarenheter. Jag stör mig inte på cigaretterna i din korta scen här ovanför, men ifall det börjar återkomma har du ett problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket killar!

 

Haha! Gissa om jag haft problem med det första inne i kyrkan, men du fick ju ihop det riktigt bra =) Sen är allting väldigt otydligt i mitt huvud också, det är förvånandsvärt svårt att berätta och beskriva nått med text när man har en slideshow av slumpvist valda bilder i skallen =) Ska förhoppningsvis bli ordning på det också.

 

 

Skulle gärna lägga ut en synopsis, men det skulle bli alldeles tokigt just nu...så här i efterhand känns det som det hade varit klokt att börja där...men det går som inte...jag måste som börja utåt och bygga innåt för att det ska gå frammåt. Ska lägga ut nån fler scen så fort det kommer i ordning (har bara skissat bildmanus på scenerna där jag har blackout på dialogen.).

 

Intressant det där med cigaretterna, stämmer säkert som du säger. Och yes (busted) dom kommer att återkomma, har använt dom lite för att knyta ihop delar ur handlingen, kanske för fundera ut en annan lösning.

 

 

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, jag ändrade egentligen precis ingenting, mer än att konkretisera lite. Men, jag tycker jag känner igen ditt dilema med att ha massa bilder. Så funkar mitt huvud med. Då är det bara att ständigt ha med ett anteckningsblock och så skriver man ner sina bilder när de dyker upp. Fördelen är att man inte behöver bry sig om manus- och formatregler. När man har så mycket anteckningar att man inte längre kan hålla reda på dem; då sätter man igång och lägger pussel med dem tills det blir en synopsis. Sen börjar man om från början med synopsisen som mall. Utan synapser är det lite körigt att planera och plantera ut krokarna för kommande handlig.

 

Javisstja. Det lilla jag skrivit hittills, skiter jag helt i dialogen. Det tar mycket plats så man får bläddra mycket, drar ner skrivtempot, och slutar ofta med en massa pladder utan mening. Under grovskrivning skriver jag bara att de samtalar, eller om det är nått viktigt de säger, vad som skall sägas.

 

Tex; "skurken möter gangsterchefen och berättar vad som hände." Sen vid nått annat tillfälle kan jag fundera över hur mycket pladder just den scenen skall få utrymme till. Om det är mycket eller lite pladder påverkar inte direkt handlingen, men det är svårt att i tidigt skede se tempot. Medan jag skriver känns det alltid som de mer utvecklade delarna tar mer tid i filmen, än de som inte är så färdigskrivna.

 

(Jag om inte röker, tycker dock cigaretter får lite onödigt mycket uppmärksamhet i många manus som daniel redan kommenterat. Skall filmen handla om ciggaretter? Dock just i ditt exempel är det dialogen som är av väsentlighet så det går nog bra.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, det där med anteckningsblocket känner jag igen =) Man ligg typ å halvsov, får en semi-medveten snille och tvärkluddar ner något, sen på morgon liksom "Va Fan?!".

 

Det är helt omöjligt med dialog, man skulle kanske satsa på stumfilm.

 

Haha! Jag skulle inte tycka om att säga att filmen ska handla om ciggaretter....skulle kännas aningens sorgligt....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=miss Wood]Mm, det där med anteckningsblocket känner jag igen =) Man ligg typ å halvsov, får en semi-medveten snille och tvärkluddar ner något, sen på morgon liksom "Va Fan?!". [/citat]

 

Jo, det där känner jag också igen, en gång vaknade jag mitt på natten, tyckte att jag hade fått en fått briljant ide, jag kastade mig efter papper och penna och vad skrev jag? "Minns KOKO" Koko är namnet på en hund som bodde i Hua-Hin Thailand, tills den dag någon stal honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=miss Wood]Det är helt omöjligt med dialog, man skulle kanske satsa på stumfilm.[/citat]

 

Det är inte så dum ide egentligen. Skriv som om det vore stumfilm, så blir det nog en riktigt bra handling. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av manusskrivning, men däremot lite novelskrivning och sånt man skrev i skolan, så verkar det som de som inte är så vana att skriva gärna förvirrar in sig i dialogskrivning och går vilse och själva kärnan av berättelsen kommer bort. Med det är inte så särkillt vetenskapligt uttalande utan mest ett intryck jag fått.

 

När man kladdar ner ideer, har jag klurat ut att man måste skriva rätt mycket i anteckningarma, för upprymdheten över genialiteten går fort förlorad. Men har man fått ner mycket i anteckninarna kan man senare mer intelligent sortera vad som faktiskt är bra. Med tiden verkar det inte som inspriration och skaparlust är drivfjäder utan enbart gävla hårt skrivarbete. Med mycket anteckningar går det lättare. I bland har även de mest brillianta ideer sorterats bort med tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ligger inte det här (Kritik på manus) i fel del av forumet egentligen?

 

Daniel Hållquist; "Minns KOKO" Haha, hade du sett nån dokumentär eller?

 

Gorse; Håller verkligen med, när man får första ideén känns det som att man ska ha ett färdigt manus på en kvart ungefär....om man alls kommit nånstans ett kvarts år senare är oftast ideérna man hade i början helt utsuddade eller i alla fall ändrade bortom igenkännlighet.

 

Om ni lider av konsentrationssvårigheter eller av någon anledning fruktar för er hälsa så avrådes ni starkt från att läsa följande.

 

Okej så jag gjorde ett försök häromdan att förklara mina ideér för en tjej som jag hoppas ska hjälpa mig (kan vara kört nu =)) om det nånsin blir till att spela in det här. Jag drar bara brevet rätt av(ni kan ju känna er träffade) så det är nog jobbigt att läsa men om ni känner att ni orkar så;

 

Okej, here it goes. Tänkte att det självklara temat med tanke på den pågående trenden här i Skellefteå måste vara nått med folk som dör.

 

De 3 karaktärerna som - huvudsakligen - ska användas är alltså IDA, CAMILLA,DAVID (haha, får som tidigare nämt kanske ändra lite där), ska alltså vara i nått slags triangeldrama(som till Camillas förmodligen stora besvikelese inte kommer att ha nått med basic kärlek eller sex att göra).

 

Början ( första scenen ) kommer att vara det egentliga slutet, men detta ska inte framgå särskilt tydligt i filmen. Hade egentligen tänkt sabotera hela det dramaturgiska upplägget men det kan nog bli lite krångligt =)

 

Tanken är i alla fall att när man börjar se filmen så är egentligen både DAVID och CAMILLA döda (vet inte varför än men det kommer). Så alltså, som du märker nedan så när IDA kommer ut ur kyrkan i scen 2 så sitter DAVID där, i slutet av filmen så kommer IDA också att komma ut ur kyrkan (denna gång i sammanhanget till scen 1) och då är alltså DAVID inte där och om det inte har framgått tidigare så ska alltså folk fatta.

 

Det är början och slutet alltså....känns som det saknas nått, typ mitten. DAVIDs presentation finns ju i scen 2, scen 3 (som ska utvecklas) kommer att innehålla CAMILLA och IDAs presentation......och det är egentligen hur långt jag har kommit med själva storyn.....men ideén går som följande, och håll i dig för det här är krångligt, till och med i min hjärna;

 

Det är alltså meningen att man efter scen 2 ska fatta att någon har dött, när sedan Camilla kommer in i scen 3 kanske folk får lite vibbar - men det spelar egentligen ingen roll om dom fattar att det är hon som dött. Någon gång i mitten kommer de 3 karaktärerna att knytas samman, så att dom får nått gemensamt. Tanken är att allt ska utspela sig under en ganska kort period.

 

Jag skulle vilja mixa en den "vanliga" historien om det här tre männsikorna med korta klipp ur nån sorts "tillägshistoria" som bara täcker EN händelse eller scen (eller vad man ska kalla det) med nån av karaktärerna....alltså att man liksom klipper in det på lämpliga ställen i filmen och att den "vanliga historien" och "tillägshistorien" knyts samman på samma ställe (eller samtidigt kanske det heter).

 

Det ska förhoppningsvis komma in nått djup i det här också =)

 

Hade tänkt filma delvis i svartvitt (förmodligen "tillägshistorian" för att få en kontrast) och resten med brun eller grå "toning" så att man får en lite dystrare känsla. Det vore 10 poängare om man kunde fixa "scenografin" och "orkestreringen" så att hela stämningen blev lite gotisk av sig.

 

Som du ser så är det väldigt spridda tankar, fast det var nog bra att skriva ner dom för det känns som jag har bättre koll nu =) Om du har några idéer (det räknar jag med =)) eller nån gruntanke eller om du läst nån bra dikt eller haft nån knasig dröm, eller om din mamma sagt nått fiffigt nydligen eller bara vadsomhelst så MÅSTE du dela med dig för jag kör fast hela tiden......det här vore mycket enklare om jag bara kunde skicka dig mina metala bilder =)

 

Hoppas du inte är alldeles knasig i huvudet nu, eller det gör ingenting föressten, men jag hoppas du fattar nått i alla fall =)

 

Tack på förhand!

//Linda

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, och jag tyckte jag är virrig. :-) Ärligt talat så tror jag du behöver mycket mer struktur och kanske skulle ta sig an något enklare. Hur du skall knyta ihop den där säcken vet jag inte. Vetduvad? Jag tror de flesta manus skulle bli rätt så skapliga om man bara försöker berätta en historia, utan minsta tanke på om det skall bli film, dikt på vers, eller en novell. Jag börjar blir mer och mer övertygad om att skriva manus är att hitta på en berättelse (utan skägg på statisterna, utan måleriska beskrivningar etc) och när berättelsen är klar, då väljer man formen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag tror de flesta manus skulle bli rätt så skapliga om man bara försöker berätta en historia, utan minsta tanke på om det skall bli film, dikt på vers, eller en novell. Jag börjar blir mer och mer övertygad om att skriva manus är att hitta på en berättelse (utan skägg på statisterna, utan måleriska beskrivningar etc) och när berättelsen är klar, då väljer man formen.[/citat]

 

Det där tycker jag är ett av de bästa råden jag har läst på forumet, som jag och många, många andra redan skrivit är det viktigt att man lär sig strukturera ett manus, men ibland kan det faktiskt hakas upp lite för mycket på detta, visst, det är väldigt viktigt, men aldrig viktigare än själva historien, så mitt råd är att du först och främst kanske ska börja finslipa på ett synopsis på 5 - 7 sidor som täcker stora delar av historien, efter det skriver du manus baserat på synopsis, men se då till att inte heller haka upp dig för mycket på synopsis, det är till för att ge dig riktning om vart du kan gå, inte vart du måste gå, när första utkastet av manuset är färdigskrivet, eller de första scenerna ifall du vill det, kan du gå igenom det med oss på forumet eller med andra som kan ge konstruktiv kritik både när det gäller historia och struktur.

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni har så sant killar....men det börjar utvecklas till ett organiserat kaos.. Fast det är lite som att lägga mosaik, först måste man slå sönder kaklet, sen plocka välja ut de finaste bitarna, och sist lägga ihop det så att det passar och ser bra ut.....okej det där var en dålig metafor men det är lite samma grej när jag försöker göra nått.

 

Fast det var klokt det här med att bara berätta en historia. Du kanske kan lära mig hur man bär sig åt också?=)

 

Manus kändes långt borta, men om jag någonsin får ihop en synopsis kanske man kan få nån synpunkt på denna?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=miss Wood]Fast det var klokt det här med att bara berätta en historia. Du kanske kan lära mig hur man bär sig åt också?=)[/citat]

 

Tyvärr inte. Är upptagen med att försöka lära mig själv. Men du kan ju gå in på Filmcafe, ämne Lost In Translation, där finner du grovmanuset till filmen, ladda hem det, det är intressant att se hur vissa scener ser ut, det kan stå: "BOB går in på hotellet, folk väntar på honom och frågar hur resan gick och ifall han behöver någonting" Det är som du och gorse diskuterade, Sofia Coppola har koncentrerat sig på att berätta i bilder, dialogen har hon lagt till senare.

 

[citat=miss Wood]Manus kändes långt borta, men om jag någonsin får ihop en synopsis kanske man kan få nån synpunkt på denna?[/citat]

 

Självklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fuskat lite med vad som förhoppningsvis skall blir min första filmsnutt. Jag har insett att det är svårt att hitta på en bra historia. Men det finns redan så många himla bra historier, som noveller, romaner, sagor etc. Om det är en publicerad historia har den redan passerat någon sorts gallring för att kvalificera som någotsånär bra, eftersom den inte är refucerad för publicering.

Jag hittade en liten novell av en erkänd författare, en novell som är lagom lång, lagom komplicerad och som med ganska enkla medel skulle kunna blir en film. Jag skrev till författaren och frågade om jag fick filma hans novell. Efter två veckor fick jag ett brev av författaren där han sa ja och önskade mig lycka till. Så, så fick det bli. Nu är mitt manus klart och efter jul kanske jag får låna en kamera också. Med detta förfarande hoppas jag lära mig mycket.

 

Jag har sett fler småböcker som skulle kunna vara måltavla för liknande experiment. På biblan finns en hel del barnböcker typ Kalles klätterträd, eller Bosses fotbollsmatch. Det är enkla berättelser med mycket substans och för barn är det synnerligen relevanta historier. Dessa författare skulle säkert bli mycket glada om någon vill göra film av deras berättelser. Dock tror jag inte Pettson och findus är någon lämplig bok eftersom den är så populär att de har redan fina feta filmkontrakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...