Gå till innehåll

I vilket program skapar jag undertexter


pcmabe

Recommended Posts

Någon som kan ge ett tips om ett bra program där man kan skapa undertexter. Använder Premiere Pro 1.5 och vill inte använda "New title" vilket är för omständigt.

 

I Encore 1.5 där jag skapar själva dvdmenyn kan man importera undertexter till Timeline, men var skapar jag dessa?

 

Tack på förhand !

 

MB

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag vill också göra undertexter. Skriver man texten bara i varje scen eller hur gör man? (ja, lite korkad fråga, men jag har inga program, men har börjat planera hur jag skall lösa massa konstiga problem jag kommer att få).[/citat]

Det finns några olika sätt att skriva undertexter.

Jag föredrar att använda funktionen i DVD-authoringprogram (Adobe Encore, Sony DVD Architect), där man först skapar ett spår för subtitles och sen klickar in en textruta på de ställen i filmen där text önskas. I rutan skriver man in texten, och durationen för rutan ställs in genom att expandera/komprimera rutan i timeline.

 

Är det svaret på din fråga? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior]Det finns några olika sätt att skriva undertexter.

Jag föredrar att använda funktionen i DVD-authoringprogram (Adobe Encore, Sony DVD Architect), där man först skapar ett spår för subtitles och sen klickar in en textruta på de ställen i filmen där text önskas. I rutan skriver man in texten, och durationen för rutan ställs in genom att expandera/komprimera rutan i timeline.

 

Är det svaret på din fråga? :)[/citat]

 

Det verkar vara mitt i prick. Exakt den funktionen jag vill ha. Kan man göra undertexter på flera språk? Så man kan välja med fjärrkontrollen sen?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]

Det verkar vara mitt i prick. Exakt den funktionen jag vill ha. Kan man göra undertexter på flera språk? Så man kan välja med fjärrkontrollen sen?[/citat]

Javisst, det är bara ett lägga till fler subtitlespår samt kopiera & översätta textrutorna. Respektive språk anger man för varje enskilt spår så man enkelt ser i OSD:n vilka språk som finns (vid uppspelning av DVD:n)

Länk till kommentar
Share on other sites

Subtitle Workshop funkar också bra :)

Någon som vet hur man kan sätta ihop subtitles med .avi efter man har skrivit subtitles? Går det att göra i Subtitle Workshop också? eller finns det något annat program som är gratis?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Link]Subtitle Workshop funkar också bra :)

Någon som vet hur man kan sätta ihop subtitles med .avi efter man har skrivit subtitles? Går det att göra i Subtitle Workshop också? eller finns det något annat program som är gratis?[/citat]

Ja, med hjälp av bland annat VirtualDub och VobSub, se dit -> http://www.videohelp.com/forum/userguides/87065.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när jag har lagt in subtitles till en film och importerar filmen med subtitles i videoredigeringsprogram men då försvann subtitles.

Hur kan man "bränna in" texter så det fastnar så jag kan se texter med videoredigeringsprogram osv.

 

Jag vill göra är sätta in subtitles i en film och kör med videoredigeringsprogram för att jag vill spara filmen till DV-bandet..

 

Finns det något annat sätt att spara till DV-bandet med subtitles?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...