Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har en fråga angående kameror, som ni märkt har jag frågat mycket om olika kameror eftersom jag vill ha något bra när jag nu handlar min första seriösare kamera.

Nu har jag fått två erbjudanden en Canon XM2 för 10,000 sek då är det kameran och basartiklarna som medföljer. Eller en Sony PDX-10 då medföljer 5 battrier för 8,000 sek.

Båda kamerorna är i bra skick.

Jag funderar på att köpa PDX-10 eftersom denna har xlr-ingång och äkta 16:9-format.

Vilken är mest prisvärd, bästa 3CCD-sensor osv.?

MVH

Marlon

Postad

Jag har bara gjort en film med XM2 men mina kurskamrater gjorde med PDX-10. Och bildmässigt så blev XM-2 bättre. Dock så saknar den XLR, men med alla filter som finns så blev ljudet riktigt bra med en K6 och XLR till minitele. Sedan, är det verkligen jätteviktigt med 16x9, alltså blir du väldigt ledsen om du inte får det så kanske du ska ta dig en titt på andra kameror. Tex. begagnad HV20/HV30?

Postad

Du kanske ska börja med att jämföra själv då, eftersom du redan verkar ha en fattning, inte som jag håller med om men en som du fattar tycke efter. Så pröva båda om du kan..

Har själv köpt många semipro kameror se senaste åren, och jag kan bara säga: gå till proffessionella säljare tex. LRTV och hör. För vad forum har som merit är att ge, just olika åsikter ;)

Postad
tack, okej har hört att PDX10 jämfört med GL2 (Xm2 i Sverige) så är PDX10 bättre föutom i low light. Eftersom gain inte då att kontrollera fullt manuellt.

Sista meningen förstod jag inte alls svenska i.

Men min erfarenhet (som PDX10-ägare sen 2005, nu till salu) är att egenskaperna i dålig belysning är bättre än XM2. PDX10 går också att vitbalansera till klart lägre tal än XM2.

Postad

Det är nog sant, borde kanske försöka få tag på någon som har erfarenhet av båda.

okej det låter som att du gillar den.

Det jag mena var att Gainfunktionen i kameran är automatisk. Det finns en halv automatiskinställning och då går det att välja 3 olika grader 6db och 12db (minns inte sista inställningen). Om ex. inställningen ställs på 12db är gainen automatisk - men kan inte stiga över 12. Gain bör egentligen kunna gå att ställa in helt manuellt på en kamera i PDX-10s nyprissklass.

Förresten visst var det PDX10 SVT använde sig av förr?

Postad

Jag har haft XM2 och har sedan länge en Sony DCR-HC1000 som har samma sensor och delar teknik med PDX10, men dock är en mindre konsumetmodell.

Bilden fån den kameran blir ofta finare än från xm2 trots större sensor och tjusigare optik. Dock måste jag säga att xm2an var märkbart bättre på lågt ljus. Kan inte tro att PDX10 skiljer sig särskilt mot min HC1000 då de delar sensor och chip.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...