Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har lite bråttom och måste inom tre veckor ha köpt mig en videokamera som jag skall filma ett bröllop med. Men jag vill köpa mig en kamera som håller ut långt. En som inte är så enkel och överärlig. Skulle vilja ha en som har massvis med dolda sidor som jag kan lära känna med tiden.

Alltså, en kamera vars kapacitet växer med min kunskapstörst, ju mer jag lär mig om den desto bättre kan ens inspelningar bli.

Jag vill kunna använda den till bröllop, reportage och intervjuer och kortfilmer.

En så billig kamera som möjligt, jag var omkring i Uppsala och kollade upp kameraaffärer, Sony butiken hade en kamera närvarande som heter 1000E som skulle kosta omkring 20 000:-http://www.expandore.com/product/Sony/Proav/model/HDV/HDV_SMCAM1.htm

medan det fanns en annan kamera i en mac affär som kunde beställas hem som var omkring 28 000:-, också från sony, som enligt en mer erfaren vän till mig verkade vara mycket bättre än den förstnämnda.

Men han bad komma in hit och fråga de mer vana vid kameror....

Så, kameran bör kunna funka utmärkt till bröllop, intervjuer/reportage, kort filmer.

Den skall vara så billig som möjligt men inte i bekostnad på dess utmärkta kvalité och kapacitet.

Den bör kunnas få tag i så snart som möjligt (alltså inte en två veckors väntan).

PS. Vad gör det för skillnad mellan att köpa begagnat och i nytt skick?

Är det positivt eller negativt?

Ytterst tacksam för all möda och hjälp jag kan få utav er.

Postad

Jag kör med standard-DV och läser lite om HD-kameror för egen uppgradering. Här är lite reflektioner:

Som konsumentkamera för ca 13000kr så får Canon HF-S100/S10 högt betyg hos:

camcorder info.com

Det som skiljer mellan 100 & 10 verkar endast vara internminne i 10. Högst betyg får Panasonic HS300. Förmodligen pga fokus/zoom med linsring. Även dess (Panasonic) mörkeregenskaper är bättre i standardläge. Men, som man kan se i dess tester så är Canon något skarpare och faktiskt ljusstarkare om man kör progressiv filmning.

Jag skulle ha valt Canon.

Allt beror på HUR man vill växa med kameran. Ex:

Kanske systemkameran Panasonic Lumix GH1 (?) ett alternativ för ca 16000kr om man även vill kunna ta bra foton. Jag har dock inte läst så mycket om denna.

Jag gillar att redigera och det gör man helst med många kameravinklar, dvs många kameror. Då kanske 2-3 st Panasonic Lumix TZ7 med dess EU-vänliga 25-bilder-per-sekund filmning är ett bra alternativ för 4000kr kameran + några stativ. Här är ett test med en TZ7-kamera:

http://www.vimeo.com/4093151

Tyvärr så sätter EU-regler stopp för videosekvenser längre än 15 minuter på TZ7 pga högre tullavgifter. Dock ingen jättestor begränsning i de flesta fall.

Postad
Du hittar ibland begagnade Canon XH-A1 för cirka 25 000, xh-a1 är en av de bättre semiprokamerorna du hittar där ute enligt mig.

Håller med. Du har oftast stor svårigheter att tweaka inställningar, följa fokus, stabilisera, vrida och vända i en (dock mycket bra och annars kompetent) amatörkamera. Dessutom är en lite större kamera mer respektingivande och gör att omgivning och de deltagande vanligen tar ditt filmande på mångdubbelt mer allvar. Halar du fram en stor kamera frågar folk ofta om de får gå förbi, eller så stannar de och yttrar inte ett ljud för att inte fastna på filmen.

Postad

Hej!

Tack för era råd,

så XH-A1:an är större i form än 1000E:an?

För annars är jag förvirrad vilken av de du rekommenderar Blue Chip....

HamGamgi, är det värt att köpa sig en begagnad kamera upp till sådan prisnivå?

Vad är det som gör att den blir så mycket billigare begagnad, jag menar ifall även de har att erbjuda garanti och försäkring och sådant.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...