Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har länge plannerat att köpa en ny kamera och denna gången skall det bli en semiproffskamera. Har tillslut fastnat för Canon HX A1s. Problemet är att den är så väldigt dyr här i Sverige (cirka 40 000 kr)...

http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=15228&rid=7

När man jämför med vad den kostar i USA är det en jättestor skillnad. Där kan du få samma modell för $3399.00, (cirka 27 000 kr).

http://www.bhphotovideo.com/c/product/589903-REG/Canon_3238B001_XH_A1s_3CCD_HDV_Camcorder.html

Vet att de amerikanska kamerorna spelar in i 30F istället för 25F. Och i NTSC istället för PAL. Medför det några direkta problem med att köpa den direkt från USA, bortsett från att man får acceptera en annan framerate? (Finns det amerikanska kameror som även kan spela in i 25F?).

Någon som har erfarenheter av detta?

Skall åka till New York om några veckor så det kunde vara kul att veta...

Tacksam för all hjälp/råd.

Postad

Jag tittade ett tag också på att köpa en XH-A1 i USA (innan jag köpte en HVR-Z1 i Sverige).

Det ska enligt uppgift i USA gå att lämna in XH-A1 till Canon Service i USA och få den "uppgraderad" med omställningsmöjlighet för 50/60-systemen. Sen kan man via en meny välja det man vill spela in för stunden.

Jag grävde inte jättedjupt i det, eftersom det blev en kamera här som är omställbar mellan 50i/60i, så det fyller mina behov. Men undersök gärna om du är intresserad.

Det som kan vara nackdelen med "fel" kamera är bildfrekvensen mot nätfrekvensen som gör att lampor flimrar i bild. Jag ska själv kolla det lite genom att spela in 60i här i Sverige, så jag sen vet om jag ska välja 50i eller 60i på kommande inspelningar i USA.

Postad

Tull och moms (30% på priset du köpte för) så blir det en liten skillnad. Spar istället de extra slantarna om du inte vill köpa begagnat. Jag har bara köpt begagnade kameror i under mina produktioner, och det har aldrig medfört något strul.

Postad

Köper man kameran i USA, och använder den där, så blir det ingen tull/moms när den sedan tas in i Sverige.

Importerar man den som postorder, blir det naturligtvis tull/moms.

Postad
Har länge plannerat att köpa en ny kamera och denna gången skall det bli en semiproffskamera. Har tillslut fastnat för Canon HX A1s. Problemet är att den är så väldigt dyr här i Sverige (cirka 40 000 kr)...

http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=15228&rid=7

När man jämför med vad den kostar i USA är det en jättestor skillnad. Där kan du få samma modell för $3399.00, (cirka 27 000 kr).

http://www.bhphotovideo.com/c/product/589903-REG/Canon_3238B001_XH_A1s_3CCD_HDV_Camcorder.html

Vet att de amerikanska kamerorna spelar in i 30F istället för 25F. Och i NTSC istället för PAL. Medför det några direkta problem med att köpa den direkt från USA, bortsett från att man får acceptera en annan framerate? (Finns det amerikanska kameror som även kan spela in i 25F?).

Någon som har erfarenheter av detta?

Skall åka till New York om några veckor så det kunde vara kul att veta...

Tacksam för all hjälp/råd.

Just BHphotovideo som du länkade till säljer även PAL-kameror.

/KN

Postad
Jag tittade ett tag också på att köpa en XH-A1 i USA (innan jag köpte en HVR-Z1 i Sverige).

Det ska enligt uppgift i USA gå att lämna in XH-A1 till Canon Service i USA och få den "uppgraderad" med omställningsmöjlighet för 50/60-systemen. Sen kan man via en meny välja det man vill spela in för stunden.

Jag grävde inte jättedjupt i det, eftersom det blev en kamera här som är omställbar mellan 50i/60i, så det fyller mina behov. Men undersök gärna om du är intresserad.

Det som kan vara nackdelen med "fel" kamera är bildfrekvensen mot nätfrekvensen som gör att lampor flimrar i bild. Jag ska själv kolla det lite genom att spela in 60i här i Sverige, så jag sen vet om jag ska välja 50i eller 60i på kommande inspelningar i USA.

Hur är HVR-Z1, är du nöjd med den?

Postad
Hur är HVR-Z1, är du nöjd med den?

Ja, på det stora hela är jag det. Det blev ett kameraval som passade mig. Jag är ingen p-människa heller, mitt behov passar bättre med 50i/60i. Den dagen bra 1080p50, p60 kommer i samma prisklass kan jag tänka mig att byta, men då behöver jag ny tv osv.

Som med alla kameror finns det alltid plus och minus att lista upp, men är man medveten främst av nackdelarna så kan man ofta gå kring dem. Som det nu känns är det en kamera jag kan leva med ett bra tag, om den inte går sönder eller liknande.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...