blizzy Postad 24 juni 2009 Postad 24 juni 2009 Hej, Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att hitta en kamera. Det jag är ute efter är en smidig ta-med-sig-överallt kamera som kostar runt 3000 kr (kanske för lite? borde man gå upp ett snäpp?). Efter kort research fattar jag det som att jag borde rikta in mig på en som filmar i SD och som använder minneskort (mindre storlek, är inte i behov av superlånga inspelningstider, slippa strul med band etc). Verkar som att Sony SX-30 / SX-50, Canon FS200 eller Panasonic SD-26 passar mig bra på papret. Men kan inte hitta några recensioner om dem (plus att jag inte vet om jag ens siktat in mig rätt). Jag kommer filma under en långresa i Australien, så blir blandat natur, inomhus, fest mm. Men har i princip alltid tillgång till min dator för att ladda över material. Någon som har varit i min situation kanske som kan tipsa mig om vilken kamera man ska välja? Alla tips uppskattas! MVH 0 Citera
Mega99 Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Har den en sensor på 1/6 tum, ja, då vill du hålla dig borta. Har den en sensor på 1/8 tum.. Usch ja, det känns som ett svärord. Du hittar inget "Bra" på det priset. Det billigaste jag skulle kunna tänka mig att rekommendera skulle vara Panasonic HDC-SD9. Annars kan du titta på någon av Panasonic kamerorna av NV serien, de är enligt mig de mest kompakta kamerorna i den prisklassen (Under 3000). Sen har jag ingen aning om det här kameran är något (När vi ändå dyker så djupt ner i konsumentklassen) http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2637037 Specifikationerna ser ju nästan ut som vilken annan kamera som helst i den konsumentklassen, fast med mycket bättre pris. Kompakt verkar den ju också vara. 0 Citera
blizzy Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Hej, Tack för ditt svar. Förstår dock inte dedär med sensor, vad borde den vara då? Att det inte finns nåt "bra" för det priset tycker jag är en lite tråkig inställning. Uppenbarligen är det ju en klass som många stora tillverkare är aktörer i och precis som allt annat finns det dom (ex jag) som inte har lust eller råd att lägga massvis med pengar som amatöranvändare. Jag har aldrig haft en videokamera men tycker att det skulle kunna va en kul grej på resan, samtidigt vill man ju inte bara gå in på siba mfl o i blindo välja en ur högen. Så några tips borde man väl kunna få? 0 Citera
Mega99 Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Hej, Tack för ditt svar. Förstår dock inte dedär med sensor, vad borde den vara då? Att det inte finns nåt "bra" för det priset tycker jag är en lite tråkig inställning. Uppenbarligen är det ju en klass som många stora tillverkare är aktörer i och precis som allt annat finns det dom (ex jag) som inte har lust eller råd att lägga massvis med pengar som amatöranvändare. Jag har aldrig haft en videokamera men tycker att det skulle kunna va en kul grej på resan, samtidigt vill man ju inte bara gå in på siba mfl o i blindo välja en ur högen. Så några tips borde man väl kunna få? Jag gav väl tips? Försökte iallafall :P Vet att NV-GS serien från Panasonic är av hyfsat hög kvalité för sitt pris. Kamerorna i den prisklassen är ju i stort sett likadana videomässigt sålänge du håller dig till kända märken. Panasonic NV-GS80 är nog den kamera jag skulle rekommendera i prisklassen- Troligtvist bland de bästa rent kvalitétsmässigt (material). 0 Citera
blizzy Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Ok. Verkar luta åt en Canon FS20 nu och om det stämmer som du säger att alla kameror i den klassen är lika så blir det säkert bra. Tänkte mig bara om man kunde få tips / feedback kring midrange SD-kameror (flashminne). HD-kameror är helt enkelt för dyrt så får ju bli en SD, 1/6 sensor eller ej. Som jag har fattat det så ligger jag egentligen mellan ett glapp i prisklasserna. För precis ovanför 3000 kr ligger likartade kameror fast med mer minne (ex FS21 eller 22 istället för 20), och det känns ju inte alls värt att lägga pengarna på. Och ovanför det (dvs alldeles för dyrt för mig) kommer HD-kamerorna. Stämmer? 0 Citera
Mega99 Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Ok. Verkar luta åt en Canon FS20 nu och om det stämmer som du säger att alla kameror i den klassen är lika så blir det säkert bra. Tänkte mig bara om man kunde få tips / feedback kring midrange SD-kameror (flashminne). HD-kameror är helt enkelt för dyrt så får ju bli en SD, 1/6 sensor eller ej. Som jag har fattat det så ligger jag egentligen mellan ett glapp i prisklasserna. För precis ovanför 3000 kr ligger likartade kameror fast med mer minne (ex FS21 eller 22 istället för 20), och det känns ju inte alls värt att lägga pengarna på. Och ovanför det (dvs alldeles för dyrt för mig) kommer HD-kamerorna. Stämmer? LEGRIA FS20 ser hyfsat bra ut ändå. Men under 5000 är nog kassett bättre än minneskort. 0 Citera
megawatti Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Sensor: Större sensor tar in mer ljus. De är bra Mindre sensor kan inte ta in lika mycket ljus vilket är dåligt då solen inte skiner :) 0 Citera
blizzy Postad 26 juni 2009 Författare Postad 26 juni 2009 Okej, tack för förklaringen av sensor. För mig är det bara siffror =) Varför är kassett bättre än minneskort? Trodde bara det hade med mängden film man kan lagra (och några timmar åt gången mellan överföring till dator räcker för mig, o man kan ju alltid köpa större / fler kort). Eller påverkar det på nåt annat sätt? 0 Citera
plf66 Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 I den prisklassen du är ute efter är nog en ny (i någon affär som rear dem) eller en begagnad Panasonic den bästa lösningen. En DV-kamera, med 3CCD 1/6"-chip. Nån av modellerna som heter nått typ NV-GS320, GS330, GS230 eller nått i den stilen. Leta exempelvis på Cyberphoto så listar de kamerorna detaljerat, även äldre modeller. Panasonics 3CCD 1/6" 16:9-modeller med DV-band ger enormt mycket/bra bild för pengarna. Jag anser det vara ett mycket bättre val än minneskortkameror när vi pratar om priser på max 3000 kr. Jag sålde nyligen en sådan för 3500 kr, ett år gammal. Kanonbra bild i SD-kvalitet, men en HV30 som kostar 5000 kr mer ger skarpare bild. 0 Citera
Mega99 Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 I den prisklassen du är ute efter är nog en ny (i någon affär som rear dem) eller en begagnad Panasonic den bästa lösningen. En DV-kamera, med 3CCD 1/6"-chip. Nån av modellerna som heter nått typ NV-GS320, GS330, GS230 eller nått i den stilen. Leta exempelvis på Cyberphoto så listar de kamerorna detaljerat, även äldre modeller. Panasonics 3CCD 1/6" 16:9-modeller med DV-band ger enormt mycket/bra bild för pengarna. Jag anser det vara ett mycket bättre val än minneskortkameror när vi pratar om priser på max 3000 kr. Jag sålde nyligen en sådan för 3500 kr, ett år gammal. Kanonbra bild i SD-kvalitet, men en HV30 som kostar 5000 kr mer ger skarpare bild. Ja precis. NV-GS serien är väldigt bra, speciellt de äldre 3CCD kamerorna. Hittar du en sådan begagnad så är det något att satsa på. 3 CCD sensorer ger mycket bättre färgåtergivning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.