Gå till innehåll

Canon 500D eller Nikon D90


LudvigHolmkvist

Recommended Posts

Jag skall någon gång under de närmsta veckorna införskaffa en digital systemkamera och suger lite på tanken att ha möjligheten att filma med den. Även om jag är medveten om de brister som finns. Det jag kort och gott undrar är vilken kamera, Canon 500D eller Nikon D90, som håller den högsta kvalitén när det gäller filmfunktion, motivera gärna.

 

Lägg gärna in en kommentar om vad ni skulle gjort för att när det gäller kamerornas helhet, vilken skulle ni välja?

Länk till kommentar
Share on other sites

500D håller visst något högre bildkvalitet men filmar i 20fps i 1080p-läget och 30fps i de andra lägena, vilket jag personligen ser som oanvändbart. PAL är 25fps. Visst går det spela upp 20fps i 25fps men då får man lite uppsnabbad video. D90 filmar 24fps vilket skiljer sig ca 4% från 25fps, så det fungerar absolut.

Länk till kommentar
Share on other sites

500D håller visst något högre bildkvalitet men filmar i 20fps i 1080p-läget och 30fps i de andra lägena, vilket jag personligen ser som oanvändbart. PAL är 25fps. Visst går det spela upp 20fps i 25fps men då får man lite uppsnabbad video. D90 filmar 24fps vilket skiljer sig ca 4% från 25fps, så det fungerar absolut.

 

I fråga om kvalité då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev i början av mitt inlägg verkar 500D vinna bildkvaliteten, och då menar jag rent tekniskt. Den spelar trots allt in 1080p medan D90 spelar in 720p. Jag tror 500D spelar in h.264 med bitrate på omkring 26 mbits/sek i 720p och 35 mbit/sek i 1080p, medan D90 spelar in MJPEG med något lägre bitrate omkring 18-24 mbit/sek. Jag har inte järnkoll på bitrate så någon får rätta mig om jag har fel där. MJPEG kan förresten vara att föredra då det är lättare att redigera, eftersom det inte är en interframe-codec.

 

Om man skyfflar tekniken åt sidan så är det bara att kika på alla videos du kommer över på nätet och bestämma vilken bild du gillar bäst. Bra bildkvalitet är svårt att definiera. D90 kan trots sin lägre bitrate se ganska "läcker" ut, i brist på bättre ord. Den kan nästan ge en mer analog och skitig känsla, medan 500D är mer åt det perfekta hållet. Tycker jag i alla fall.

 

Tilläggas bör att jag aldrig har använt någon av kamerorna. Jag baserar mina åsikter på andras erfarenheter och videoklipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pentax har ju också släppte en kamera med filmfunktion men den är lite dyrare, Pentax K-7. Någon som har något att säga om den? Jag gillar att den har mikrofoningång och att den är lite större än Canon 500D vars storlek är ett minus för mig respektive ett plus för Nikon D90. Någon som har något att säga om Pentax K-7 i fråga om kvalité gentemot D90 och 500D. Något annat att lägga märke till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...