Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej hej, håller på med en musikvideo som är helt i 4:3. nu fick jag veta när den i princip är färdig att den ska vara i 16:9.

tänkte att det bara är att öppna det i ett widescreen-projekt (premiere pro) och exportara den igen, men då märker jag att widescreen SD är bredare än 4:3 SD, vilket innebär att jag måste förstora bilden för att den ska täcka hela rutan. det vill man väl inte?

finns det ett bättre sätt, som inte innebär att man gör det till sämre kvalité?

Postad

Ehm, det enda jag kan tänka mig är att klippa bort ovantill och nedantill...

Varför måste den specifikt vara 16:9? Någon speciell anledning?

(Om det hade varit jag hade jag nog grymtat "...säger ni det NU?!" :P)

Postad

Att förstora bilden är det enda sättet att göra det på med åtföljande kvalitetsförlust. Dessutom bör man se till att det väsentliga i bilden hamnar rätt i höjdled genom att skjuta bilden upp eller ned efter behov.

Det andra alternativet är att filma om allt.

Postad

uppdragsgivaren tycker det ser bättre ut på youtube med wide. det är ju inga problem, med tanke på att bilden blir mindre ändå..

men han vill ha wide till TV för han tror att bilden kommer bli fel på wide-TV apparater om det är i 4:3. det blir det väl inte?? tänker ju inte förstora upp bilden och få sämre kvalité på det.

på min TV ställs det in av sig självt, antingen croppar den kanter, eller så blir det kanter på sidorna..

Postad

Antingen får du letterboxa och ha kvar i 4:3, men då med svarta kanter eller som du sade göra om det till "äkta" 16:9.

Skillnaden på youtube blir ju att du med 4:3 inte kan fylla en hel widescreenruta (det nya youtubeformatet) utan det blir gamla vanliga fast med svarta kanter. Kvalitén kommer uppfattas som högre när den är i litet format. Men kvalitén som krävs på youtube (bortser från HD) kommer ju göra att skillnaden på kvalitén på alternativen inte kommer vara så stor.

Jag skulle nog köra på letterbox, då framhävs inte kvalitetsförlusterna lika mkt och det ser förhoppningsvis proffsigare ut.

Postad

Jag skulle nog köra på letterbox, då framhävs inte kvalitetsförlusterna lika mkt och det ser förhoppningsvis proffsigare ut.

Se bara upp så inte något viktigt trillar ur bild, typ halva sångarens ansikte eller nåt :P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...