Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har redigerat en del familjevideo sedan några år och det har varit naturligt att göra dessa till DVDer.

Men eftersom de är för privat bruk och jag aldrigt bränner DVDer utan spar dem som DVD-foldrar på hårddisken så är jag inte bunden till något format igenligen.

Det är ju dessvärre också så att jag tappar en del kvalite när jag gör mpg2 av DVI-materialet som importeras som AVI med hjälp av Premiere (CS4).

Bildformatet är nu mera vanligen 4:3 men ibland tar jag 16:9.

Vilken fil typ med mera bör jag välja i fortsättningen?

Postad

Jag brukar spara mina filmer som iso-filer. Med en sådan går det att bränna nya DVD filmer komplett med menyer och allt om det blir akutellt.

Vad gäller kvaliteten, om vi talar om vanlig SD, så bör du inte kunna se någon försämring mellan källmaterialet och DVD-filmen med rätt inställningar för MPEG2 som används för DVD.

16x9 är ju sedan ett tag standard så varför inte använda det när du filmar nytt? Det går alltid att lägga in gammalt 4x3 material i ett nytt projekt tillsammans med 16x9. Antingen kan du anpassa det äldre materialet till 16x9 (med försämrad kvalitet eller tappad del av bilden) eller välja att 4x3 får svarta kanter på bredden.

Postad

Jag tycker att jag har tappat ganska mycket kvalite mellan avi och mpg2.

Jag har använt mig av standard inställningen på Premiere.

När jag skriver standard, så menar jag att jag inte gjort någon egenhänding variant.

Utan valt högkvalite och Pass2.

Nu använder jag helst VLC (mediaspelare) också eftersom jag har vanligen Ubuntu

på PCn, och jag har märkt att den inte funkar som bra.

Någon hjälpte till med att välja bättre codek, men det håller ändå inte riktigt samma

kvalite som det bästa jag sätt på XP-sidan tyvärr.

Hur som.....avi är iaf ytterligare lite bättre, och om jag nu funderar på att ändra på något

så tycker jag att det är ide att se över hela kedjan, och starta vid "källan".

Postad

Om man vill behålla den kvalitet som man har på det intankade materialet så kan man t.ex.:

- Använda en ickeförstörande codec (lossless). Nackdelen är att filerna inte blir lika små som med en förstörande codec, men man behåller exakt den kvalitet som man har när man exporterar, pixel för pixel.

- Alternativt kan man exportera till samma format som källmaterialet har OM man kan ställa in exporten att inte komprimera om material om det inte är absolut nödvändigt.

Själv brukar jag alltsomoftast nöja mig med en ISO-fil eller så sparar jag alla källfiler och projektfilen. Då kan man alltid rendera ut en ny verison i det format man vill ha då - det brukar ändå alltid vara något man vill ändra i redigeringen sedan förra gången man jobbade med projektet!

/Fredrik

Postad
Exportera en .mp4 med h264 codec så är du ganska framtidssäker. Det ger bra kvalitet vid en bitrate på 5000 kbit/sec och uppåt.

/KN

Om jag skulle välja beta75's förslag......

-Kommer filen att bli mindre än att behålla AVIn?

-Vilken mediaspelare och PC-lösning behövs?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...