Gå till innehåll

Små billiga kompaktkameror filmar med 30p, medan de dyraste HD-kamerorna med 25p?

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag ville bara få klargjort om detta.

Jag har en kompaktkamera som jag filmar med väldigt mycket. Denna kamera filmar i 30p alltså 30 bilder per sekund. Nu har jag köpt en HD-kamera, vars inspelning går i 25p, 25 bilder per sekund. Varför har dessa små billiga kamerorna bättre inspelning än de riktiga HD-bjässarna?

Jag vill bara veta detta!

Tacksam för svar!

Tack!

Konn

Postad

Här har du ju själv svarat på frågan du ställt ett antal gånger nu, att 30p är bättre än 25p!

Varför det skulle vara så vet jag dock inte.... Förklara gärna varför 30p är bättre än 25p? Jag trodde det var många andra egenskaper som spelade in, optik, sensorer etc.

Själv är jag fn fast i 50i och kommer nog att vara så ett bra tag till, möjligen med ett och annat nedslag i 60i-världen.

Postad

Videokameror är anpassade för PAL systemet som är det vanligaste TV/video systemet i Europa där också elnätet använder 50Hz.

I USA och en del andra ställen används NTSC som använder 29,97 bilder/s och elnätet 60Hz.

Postad
Videokameror är anpassade för PAL systemet som är det vanligaste TV/video systemet i Europa där också elnätet använder 50Hz.

I USA och en del andra ställen används NTSC som använder 29,97 bilder/s och elnätet 60Hz.

Men jag har kameror, som är köpta i Sverige, som har 30p. Hur kommer det sig?

Konn

Postad

teknik är normalt bättre ju högre siffra de har i sina prestanda-specifikationer och versions-nummer. Men det finns undantag. Film/Video-fps är ett exempel. (såvida man inte ska göra slow motion hit och dit)

En anledning till att det säljs 30fps-prylar (eller någon annan fps) i Sverige är att prylen bara tillverkas i en variant. Ta de nya digitala systemkamerorna som exempel.

Postad
Här har du ju själv svarat på frågan du ställt ett antal gånger nu, att 30p är bättre än 25p!

Varför det skulle vara så vet jag dock inte.... Förklara gärna varför 30p är bättre än 25p? Jag trodde det var många andra egenskaper som spelade in, optik, sensorer etc.

Själv är jag fn fast i 50i och kommer nog att vara så ett bra tag till, möjligen med ett och annat nedslag i 60i-världen.

Då antar jag att du måste göra deinterlacing. Jag förstår att man då gör bilden skarpare eftersom interlaced har sämre bildkvalitet. Hur gör man då deinterlacing? Är det så att man tankar inofficiell programvara och "konverterar" eller något liknande? Eller kan man göra det i sitt redigeringsprogram, t ex Vegas Pro 8?

Ni får ursäkta mig om jag frågar mycket, men jag är sådan bara.

Tacksam för svar!

Tack!

Kel

Postad
Då antar jag att du måste göra deinterlacing. Jag förstår att man då gör bilden skarpare eftersom interlaced har sämre bildkvalitet. Hur gör man då deinterlacing? Är det så att man tankar inofficiell programvara och "konverterar" eller något liknande? Eller kan man göra det i sitt redigeringsprogram, t ex Vegas Pro 8?

Ni får ursäkta mig om jag frågar mycket, men jag är sådan bara.

Tacksam för svar!

Tack!

Kel

Nej, ingen deinterlace behövs, jag behåller ju radsprång 50i genom hela kedjan. Redigerar fö med Vegas Pro 8, men borde kanske uppdatera till 9.

Fråga på du! Men antalet lika frågor ökar inte svarsfrekvensen. :-) Det räcker ofta med att ställa frågan en gång.

Undrar f ö om inte någat av DVB-systemen (möjligen DVB-S) är vanligaste TV-systemet i Europa idag.

Postad
Nej, ingen deinterlace behövs, jag behåller ju radsprång 50i genom hela kedjan.

Okej. Jag förstår inte riktigt vad du menar. "Behåller radsprång genom hela kedjan", menar du att du ställer in något i kameran så det blir bättre? Hur blir bildkvaliteten utan deinterlacing och framför allt, som var min fråga, hur deinterlacear man? Programvara eller redigeringsprogram?

Tack för svaret annars!

Kel

Postad

Nu har jag läst på lite om det här med deinterlacing, och som jag förstår det så går det att göra en 50p film av en 50i-inspelning genom att kombinera metoden "Bob" med "Weave". Informationen hittade jag här:

http://www.100fps.com/

Man måste alltså ha en del programvara som man får hålla på att pula med ett tag, men när man är klar blir ju resultatet väldigt bra. Filmen får en väldigt flytande look och det ser bra ut i slow motion.

Men dessa programvara, är de helt säkra? Det verkar som om sidorna var lite sisådär fyllda med pop-ups etc. Har alltid varit lite skeptisk över att man måste hämta hem inofficiell mjukvara för att få något att fungera.

Vad tycker ni om detta?

Tack!

Konn

Postad
Måste du absolut ha 50p, och då med så hög upplösning som möjligt (1080?) så är väl nedanstående kamera ditt alternativ:

http://fsfsweden.se/index.php/arkiv/comments/sony_srw-9000_hdcam-sr_camcorder/

http://provideocoalition.com/index.php/awilt/story/nab_2009_zeiss_compact_primes_sony_srw_9000_etc/P1/

Om du inte väljer RED alltså.

Jag vill nån gång ha 50p ja, men jag måste absolut inte ha full upplösning. 720p går bra, till och med i vanlig widescreen 848*480.

Tack!

Postad
...till och med i vanlig widescreen 848*480.

Ehh, det är väl inte riktig widescreen? Jag har då aldrig använt 848x480... med tanke på pixelhöjden låter det snarare som NTSC än PAL...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...