Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Filmar med en HV20 i DV wide. (ej HDV). Källmaterialet blir då 720x576.

Hur jag än gör när jag ska komprimera (h.264) min film i PP CS3 blir det fanimej alltid 4:3 när jag spelar upp det i QT/VLC!!

Allting är jättesnyggt, det är fina färger, slowmotion blir fint, och filstorleken är bra. Men den vill ju inte bli widescreen!

Vad gör jag för fel?

Postad

Vanligt problem: VLC / Quicktime tror att pixlarna är kvadratiska medans de faktiskt är rektangulära. Prova att exportera det som 1024x576 istället.

(Du kan även i VLC kolla under Video -> Bildförhållande -> 16:9 så blir det rätt. I Quicktime... vetifan :P)

Postad

Tack för ditt snabba svar! :)

betyder det att om jag laddar upp detta på vimeo, så kan det bli rätt? eller tolkar de också pixlarna som kvadratiska?

Postad

Det brukar funka bäst om man gör så här:

DVD -> Behåll 720x576, men glöm inte att bocka för 16:9 i brännarprogrammet

Webb & datortittande -> Exportera till 1024x576, då blir det i 99,9% av fallen rätt.

Tillbaks till band (urgh, band...) -> Behåll 720x576.

(För DV, alltså.)

Postad

Tack för era svar!

Jag har nu lyckats komprimera rätt, följde vimeos anvisningar. Bildformatet blev rätt, men nu hackar slowmotionklippen märkligt nog. Sedan när jag laddade upp det på vimeo, blev formatet på rutan rätt, men de tryckte ihop filmen till 4:3 så att det blev svarta kanter i sidorna :D hahaha så sjukt! Jaja, det får väl fungera med den jag gjorde först i wmv.

för den som är intresserad så blev det så här:

http://www.wakestylemovement.com/random-weekend/

Postad

Tröttsamt, är det inte dags att någon tar sig i kragen och klistrar en tråd ang 16:9 ställt mot 4:3 och övriga bildförhållanden i alla dess former? Hur man tankar upp på youtube, ändrar pixel aspect ratio i diverse program etc…

Får se, kanske tar och gör det själv om någon dag…

Postad

Tröttsamt, är det inte dags att någon tar sig i kragen och klistrar en tråd ang 16:9 ställt mot 4:3 och övriga bildförhållanden i alla dess former? Hur man tankar upp på youtube, ändrar pixel aspect ratio i diverse program etc…

Även lite grundläggande info ang progressive och interlace video kanske vore på sin plats.

Får se, kanske tar och skriver en guide själv om någon dag, vilken, d.v.s. guiden, förhoppningsvis blir klistrad…

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...