Lukas Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Om jag har en monitor (liten tft-lcd monitor) och ska bygga ett eget batteripack till den. Hur är det med batterier då och hur ska man göra för att räkna ut allt och bygga det. Om monitorn har driftspänning på 12VDC/1A hur kan man göra då och hur vet man hur länge ett batteripack räcker och så?? 1A är väl hur många ampére den drar per timmer eller är jag fel ute?? Skulle bli mycket glad för hjälp med detta! 0 Quote
gorse Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Spänning är samma som volt, dvs 12 Volt. DC mean direct current dvs likspänning, det som man förr kallade likström. Batterier är exempel på likspänning när man har plus och minus. Väggutaget har växelspänning. Strömmen mäts i ampere och i ditt fall 1 A. Det är alltså strömmen i ett givet ögonblick. En del är lite vårdslösa och säger att det är förbrukningen vilket inte är sanning utan hur mycket ström som går genom sladden. Om något är strömsnålt brukar strömmen vara lägre, men det det är lite orättvist att mäta så, eftersom högre volt ofta resulterar i lägre ström om EFFEKTEN är densamma. Effekten är volten gånger strömmen och mäts i watt. För växelström gäller det bara nästan, eftersom man måste ta hänsyn till fasförskjutning vid växelström. Om man inte gör det heter det voltampere som är nästan samma sak. Men du hade ju likspänning, så vi håller oss till watt. Vad som är intressant för dig är eftekten per tidsenhet, dvs hur många watt per timme din apparat drar. Man tar watt gånger timme och får watt-timmar. Aha, klurigt va? Om man har en hink watt-timmar så kan man ju faktiskt köra watt-timmarna tills hinken är slut. Det är så el-verket skickar räkning. En hink el kostar en given mängd pengar. Om man får hinken att räcka länge, så kostar det mindre. Hm, men nu blev vi inte klokare direkt. Batterier har ju "hinken" angiven i amperetimmar? javisst. Om men kör hårt med batterier så tar de fortare slut, det brukar man snart lista ut. Effekt var ju volt gånger ström, och watt-timme är volt gånger ström gånger tid (en timme), eller hur? Om ett batteri är märkt 10 Ampertimmar menas att om man kör batteriet på en ampere så räcker batteriet i tio timmar. Om man kör 2 ampere så räcker det fem timmar etc. Sen är det bara att räkna baklänges. Nu har du lite tur med huvudräkningen eftersom din apparat drar just en (1)ampere, right? Du behöver ett 12 volts batteri som skall ha samma antal amperetimmar som du vill att batteriet skall räcka. Hängde du med? 0 Quote
Lukas Posted November 4, 2004 Author Posted November 4, 2004 Tack för all fakta Gorse. Jag tror jag hängde med ganska bra här. Så om jag har en blyackumulator (batteri?) som är på 12V och 3,0 Ah så kan jag använda det i 3 timmar om apparaten drar 12VDC/1A?? Är det rätt uppfattat? Tack igen för hjälpen! 0 Quote
gorse Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Det är helt riktigt förutom att man inte kan lita på att elektiska grejor går så exakt. Om din apparat drar 1.1 A räcker batteriet 2.50 timmar... Ungefär. 0 Quote
Lukas Posted November 4, 2004 Author Posted November 4, 2004 Okej tack så mycket för hjälpen. 0 Quote
Recommended Posts