Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har skjutit en film på mini-dv i 16* 9 format. Har redigerat den i Premiere i 16* 9. Då jag sedan för ut den via Dv-out till Dv camerna igen och kopplat den till en vanlig 4*3 TV så är bilden utragen. Alltså, den är då i 4*3 format. Det jag vill göra men inte vet hur i Adobe Premiere är att trycka ihop bilden så att det blir rätt format på en vanlig tv, alltså Letterbox. Har hört att man på något sätt ska trycka ihop bilden 70% för att få rätt format. Vill någon vänlig själ berätta för mig hur jag ska gå tillväga?

Mvh

Gårdis

Edit: kan tilllägga att det är Premiere 6.5 jag jobbar i.

Posted

Testa att skapa ett 4:3 projekt, kryssa i "Automatically Scale Imported Media to Project Size" i General Settings. Importera sedan dina klipp in i projektet.

Posted

[citat=Ronnie]Testa att skapa ett 4:3 projekt, kryssa i "Automatically Scale Imported Media to Project Size" i General Settings. Importera sedan dina klipp in i projektet.[/citat]

Jag hittar det inte. Det är Premiere 6.5 jag andvänder.

Posted

Det är ju egentligen rätt det du gjort. Problemet tycks vara att din kamera, tv, video eller vad det nu är inte är "äkta" 16:9...

Angående bildformat kan denna sidan vara matnyttig.

http://www.minhembio.com/anamorphic.asp

I Premiere 6.5 kan du pressa ihop filmen genom att välja "motion" på ditt klipp. Ändra inga värden när det gäller zoom etc. Utan använd dig av den lilla rutan ner till höger för att trycka ihop bilden. Det bökiga är att det bara går att göra med hjälp av "ögonmått"

Rent generellt är det bättre/lättare att filma i vanlig 4:3 för att efteråt fejka letterbox-utseendet.(Tycker jag)

Posted

I Premiere finns en kontrol för att trycka i hop bilden, som jag tyvärr inte vet namnet på i denna stund. Rätt proportioner får du dock om du trycker i hop bilden 70%

Posted

[citat=Ior]Motionfuntionen kan ju alltid användas. Bara att minska ramen i över- och underkant utan att lägga en motionpath.[/citat]

hej! Jo, kom på det igår och testade det. Öppnade ett 4*3 projekt och la in filmen. tryckte sedan ihop den i motionfunktionen och det fungerade bra, förutom att ett tunt grått sträck visades där Bilden slutar(jag har ju tryckt ihop den) och det svarta tar vid. skumt. Sedan så tyckte jag att kvalitén hade sjunkigt gansak markant, då jag tittade på tv:n sedan. I synnerhet de mörka partierna i filmen.