ungfilm Posted January 19, 2003 Posted January 19, 2003 Hur kan man ljussätta ute billigt. Några tips? 0 Quote
mcvedran Posted January 19, 2003 Posted January 19, 2003 Hej Mikael! Kolla på länken nedan om du inte redan har kollat. Det finns i alla fall lite tabeller! http://www.voodoofilm.org/filmskola/belysning.html Lycka till! Vedran Latific 0 Quote
ungfilm Posted February 14, 2003 Author Posted February 14, 2003 Tackar tackar men var jag mer va inne på var. Hur ni brukar göra när ni ljussätter ute. Vad har ni för källa till elen? 0 Quote
rolcar Posted May 29, 2003 Posted May 29, 2003 Är det dag så krävs det Väldigt stora lampor för att konkurrera med solen (4-12kW HMI). Det är bättre att använda solen på rätt sätt. Försök lägga sceneriet så att solen kommer bakifrån skådespelaren och lätta framifrån med frigga eller annan reflektorskärm. Är det tätare bilder kan man mjuka upp solen med ett segel eller en frostram. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted October 26, 2003 Posted October 26, 2003 Hur ljussätter ni på kvällen då? 0 Quote
Mickels Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Natt o kvällscener tar jag bara på eftermiddagar, helst mulet ska de vara, sen får man blända ner o blåtona, brukar funka. Man får prova sig fram, men för mörkt ute får det inte vara, då blir de grynigt. Vill man ta bilder i mörkret krävs starka lampor, kring 800 watt kan jag tänka mig, så mycke ström krävs. De bästa alltenativet om man vill ha mörk bakgrund. 0 Quote
Recommended Posts