Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Tänkte gör några ambience-inspelningar i veckan (skogsljud, vid en å, mitt i natten osv). Jag har ganska höga ambitioner på inspelningskvalliten, och tänkte därför göra dessa i surround, så jag tänkte kolla lite vad folk har för synpunkter här på sidan om hur jag bäst går tillväga.

Det billigaste och enklaste alternativet är att hyra/köpa en Zoom H2:a. Den spelar in 4 kanaler i surround och konverterar sen till 5.1. Är det nån som har nån erfarenhet av kvalliten man får med den? Hur är brusnivåerna?

Ett andra alternativ är att hyra en 4-kanals hårddisksinspelare med två separata stereomickar och sedan mixa de fyra spåren till en 5.1 mix.

Tips på andra sätt att göra inspelningen motages gärna. Att använda en riktig 5.1 mik vore ju självklart bäst, men jag har inte hittat nåt företag som har en. Nån som vet nån som har?

Postad

Att spela in i surround förbättrar inte kvaliteten på nåt sätt, faktum är att det mest är ett sätt att begränsa sig om man inte är säker på vad man gör.

Med det inte sagt att det är fel. Kan absolut vara smidigt att ha filerna färdiga i 4/5-kanals-inspelningar :-)

Själv spelar jag dock in allt i stereo. MYCKET lättare att redigera filerna, & jag kan påverka ljudbilden mycket mer i ljudläggningen.

Postad

Självklart vet jag att antalet kanaler inte påverkar kvaliten. För att förtydliga så menade jag att jag ämnar använda inspelningarna i projekt med höga krav på kvalitet och som med stor sannolikhet kommer redigeras i surround.

Postad

man använder sällan filer i surround av flera orsaker, den enklaste är att det är jobbigt att hitta en nollpunkt (en punkt där båda kanalerna korsar centrumlinjen, dvs byter från plus till minus, samtidigt) i stereo, det är ett helvete att hitta det i fem parallella kanaler.

Ljudeffekter spelar man i praktiken aldrig någonsin in i surround, med enda unantaget jag kan tänka mig möjligen ekon ifrån skott. Men dom tar man oftast helt separat.

Att projekt ljudläggs/redigeras i surround betyder inte nödvändigtvis att filerna är det, det finns många surround-project som är fullständigt inspelat i mono.

Postad

Jag förstår och uppskattar dina inlägg, Christian, men för att förtydliga ännu en gång: Detta handlar om ambienceljud /miljöljud /bakgrundsljud, inte ljudeffekter.

Postad

Jag har testat lite att spela in miljö med Zoom H2. Problemet är väl att den inte har så särskilt tysta försteg och i din nattliga skog blir det nog lite för mycket brus för att bli riktigt bra.

testade jag tyst skog och en liten bäck bl a. Det som hörs på högerkanten uppe på berget är en annan turist med musik i hörlurar... AC3-kodningen överlever inte Vimeos brutala Flash-transkodning så för att höra surround-versionen måste man ladda ner filen och spela upp i egen spelare. Filmen håller ingen direkt kvalitet men all utrustning ryms iallafall i två skjortfickor...

När man spelar in med H2:an så är den allmänna meningen att man inte vinner något på att ställa in högsta känsligheten eftersom det bara ger egenbrus. Läge två (av totalt tre!) ger samma användbara känslighet men tål förstås mer dynamik utan överstyrning. (Det KAN ju dyka upp en ylande varg eller så bredvid micken...). Det är heller ingen mening att använda 24-bit. Dom 8 första bitarna hamnar nere i bruset utanför den analoga dynamiken. Fast, med lite tur kanske det blir motsvarande reella 18 bitar, så lite kan det kanske göra.

Annars är den förstås perfekt att spela in äkta 4-kanal miljöljud. kapslarna sitter så nära varandra att man inte alls behöver fundera över faslägesskillnader bra långt upp i frekvensspektrat. Fåglar t ex hörs verkligen från alla håll. Dessutom ska varje kanal gå till varsin högtalare så utsläckningar i själva mixen kan liksom inte uppstå.

Zoom H2 bygger på skillnader i ljudtryck för riktningsverkan och inte fasskillnader. Kanalseparationen är inte alltför påtaglig, men det bidrar faktiskt till att ge ett naturligt intryck, tycker jag.

Christian verkar tänka väldigt mycket i termer av många mickar nermixat till stereo, och sån't hör inte hemma i akustiska sammanhang! Mixar gör man genom att flytta musikerna och inte genom att dra i reglar (så var det sagt, he, he...). På sin höjd ett extra mick-par långt bak för att kontrollera efterklang och då får man förstås parera så dom ligger i fas med frontparet.

Postad
Christian verkar tänka väldigt mycket i termer av många mickar nermixat till stereo, och sån't hör inte hemma i akustiska sammanhang! Mixar gör man genom att flytta musikerna och inte genom att dra i reglar (så var det sagt, he, he...). På sin höjd ett extra mick-par långt bak för att kontrollera efterklang och då får man förstås parera så dom ligger i fas med frontparet.

No I don't. Vad har du fått det ifrån?

Jag snackar om att man kan spela in fullständigt perfekt ambiance genom att ta en lång mono-signal & splitta upp den i fem lika långa delar man lägger i varsin kanal. Subben ska man absolut inte röra om man inte vet vad man gör.

En sak du verkar glömma är att det här inte är musik, det är film-ambiance. Det är ett helt annat sätt att spela in på.

Har spelat in en hel del bla aukustiska konserter & liknande genom åren, & kan säga att enda likheterna är att man använder mickar i till båda inspelningarna.

Postad

Tack för ditt svar Kannethm. Det verkar som om H2:an inte kommer nå upp till den nivå jag eftersträvar.

Problemet med att göra som du föreslår, Christian, är att du kommer få en överdriven separation på kanalerna. Säg till exempel att en uggla Hoar till i den ljud-biten som du lägger i höger fram. Det ljudet kommer ju inte alls höras i några andra kanaler, inte ens efterklangen.

MEN - jag hade faktist en utbyggnad på din ide med fem separata monokanaler. Man borde kunna ta de fem kanalerna och spela upp dem i varsin högtalare. Samtidigt bussar man dem var och en via ett svagt "skogs-eko"-reverb för att sedan låta varje enskild kanal "läcka" ut i de övrig 4 kanalerna men ungefär 10-15 % av nivån. På det sättet borde man kunna limma ihop mixen och få det att låta som en helhet. Vad tror du om det?

Postad

Den separationen, om man gör mixen korrekt, spelar inte så stor roll om någon alls. Väldigt konkreta ljud man vill betona klipper man bort från ambiancen & lägger in för sig. I de flesta fall så märker inte folk om det fattas reverb i skogen eftersom man är van vid att höra ljudet som om det bara kom från ett håll, men är mixen väldigt gles i övrigt & effekten faktiskt blir väldigt tydlig så kommer man förbi problemet genom att använda ett impulsreverb med skogs-aukustik på enbart de förhöjda ljuden. Fåglar & annat avlägset märker man inte av den effekten av alls så länge man inte mixar ambiancen alldeles för högt. Ugglan panorerar man till rätt position, den ska inte höras någon annan stans. För att kunna panorera måste den vara i mono.

Dock, om du tycker det är ett problem så är skogs-eko på hela paketet absolut en god idé, just den metoden används ofta framför allt inomhus & i städer för att hålla konsekvens :-)

Så länge det inte finns något i ljudbilden man spelar in som kräver konkret riktning, så är det enklaste att spela in i stereo & ha varsin fil/segment i fram respekteve bak-högtalarna. Centern, om man använder den, kodar man ur summan av höger & vänster fram.

Tänk på att man sällan bara har ett lager i ambiance. Tillsammans, om man gjort rätt, så ska allt lägga sig snällt i vad som känns som en helhet trots att det egentligen kan vara hundratals olika element :-)

Tänk på att det här är film. Man kan fuska utav bara helvete så länge det låter bra, det viktiga är inte hur det låter i verkligheten, utan hur man uppfattar ljudet. Att försöka göra saker mer avancerade än dom behöver vara riskerar bara gröta till alltihop & riskerar göra det väldigt väldigt svårt att jobba med.

Måste fråga, har du nån erfarenhet av filmljud & surround sen tidigare??

Postad

Av filmljud - ja, surround - inte så mycket, därför startade jag den här tråden.

Jag förstår att du snackar mer om att bygga en ambience från grunden. Jag vill snarare fånga ambiencen på en speciell plats. Nåja, jag har fått en del svar. Jag kommer nog testa bägge varianterna. Tack för svaren.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...