Pulpdog Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Tjenare. Jag har skrivit ett manus som vi skall filma för en liten filmtävling. skulle gärna villja ha kritik och synpunkter (är inte det samma sak?...) (detta är mitt andra "riktiga" manus någonsin så tänk på det ;)Mobiler och Ninjor. En dödligt kombination..zip 0 Quote
Nizze Posted November 5, 2004 Posted November 5, 2004 Mycket rolig idé, lite parodi på vårt mobilsamhelle.Historien funkar inget konstigt, två ninjor två mobiler en vinnare briljant. Men som du sa det är inte skrivit som ett manus och ni kommer förmodligen få ett helvete när ni ska filma, ni måste ju läsa igenom masvis av text som inte ger något än höjer stämningen för läsaren. om jag var du skulle jag antingen rita ett bildmanus, eller bara skriva upp allt det vesentliga på ett papper. 0 Quote
sir_flint Posted November 6, 2004 Posted November 6, 2004 Det är alldeles för mycket text som ovan redan påpekat. Blir därför jobbigt att läsa igenom och svårt för oss läsare att koppla handligen i filmen. Gör det enklare i ditt skrivande. 10 rader kan bli 1 rad om man använder orden på rätt sätt. Testa gärna att filma delar av manuset innan du filmar allt. Du får då en syn på hur filmen kommer se ut och kan därefter utvärdera om ändringar behövs. Ett bra alternativ är ju självklart att rita ett Storyboard. Men det löser du nog. Bra ide annars och mycket rolig tanke om vad man kan göra med lite "ninjas" Ha d så bra. =) MVH: Roger Öberg 0 Quote
Pulpdog Posted November 7, 2004 Author Posted November 7, 2004 Tack för era tips. (vill ha mer från er andra) nu vet jag att jag behöver korta ned texten så att det inte blir allt för jobbigt. tack 0 Quote
vetgirig Posted November 14, 2004 Posted November 14, 2004 Ideen är strålande! Men som alla sagt tidigare - så verkar det mera vara en novell än ett filmmanus. T.ex. hur filmar man " intet ont anande" ? "Show not tell" dvs är en amerikansk fras som är passande. I stället för att tala om hur ninjan är pissed - visa det med ord. Ja det kan vara svårt men det är det skapandet av filmmanus går ut på. Man kan bara ha med sådant som går att filma! 0 Quote
Recommended Posts