Raffe Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 Eftersom jag gillar att teoretisera så mycket som möjligt, vid sidan av det praktiska, startar jag denna tråd. Vad är syftet med en musikvideo? Att vara underhållande, förbättra låten, visualisera låten? Vad bör en bra musikvideo innehålla? Hur bör den se ut? Den ultimata musikvideon? Tema? Bör handlingen kretsa kring texten? Koreografi? Är det viktigt med specialeffekter och animation? Exempel på riktigt bra musikvideo; varför är den så bra? Olika exempel? Jag inser att det kan vara väldigt olika, och att det är sååå subjektivt. Är intresserad av allas åsikter, men också om det finns viss fakta/riktlinjer som det brukar finnas lite generellt inom konstformer. Eller är det verkligen helt beroende på låt? Skulle gärna köpa en bok i ämnet. Nåväl, börja flumma teori varvat med konkreta exempel. Tänkte att detta kunde bli en samlad tråd generellt kring musikvideos. Ralph 0 Citera
beta75 Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 Regler är till för att brytas. Vad som gör en musikvideo bra är som du skrev subjektivt. Om du lyckas göra en video som du, artisten och någon mer gillar så har du kommit långt. Personligen gillar jag inte när videon tar för mycket uppmärksamhet från musiken. Men det varierar med låten. Klippa i takt är ju alltid en bra start. Försök tala med låtskrivaren och få dennes tanke med låten. Det senaste jag gjorde handlade om att klippa ihop gamla skräckfilmer till en hårdrockslåt. Hade väl inte passat med digitala effekter i det sammanhanget. En musikvideo är ett bra sätt att få gå lite över gränsen för vad som skulle vara ok i en spelfilm. Ett sätt att pröva sin kreativitet. Som i all konst gäller det att hela tiden fråga sig själv varför man gör som man gör och motivera sina effekter och scener. Inte göra något för görandets skull. Men alla regler är till för att brytas. /KN 0 Citera
Raffe Postad 27 maj 2009 Författare Postad 27 maj 2009 Tack för ett bra svar! Förstår om ämnet känns flummigt, och därmed är det bra om ni bara skriver hur just ni ser på saken. "klippa ihop gamla skräckfilmer till en hårdrockslåt" Intressant! Jag kommer nog göra mycket hårdrocksvideor, och vill gärna blanda in skräck och splatter (när det ändå inte kan censureras). Men är inte just det du gjorde olagligt? 0 Citera
High1ander Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 Allt är relativt. Beror helt på musiken, artisterna, producenterna, etc. vill. Bra som i: Säljer låten, säljer artisten, vinner priser, ger en visuell upplevelse, etc. När jag gjort videos så har vikten legat på att göra som musikerna vill. Sen är det deras problem om videon suger eller inte säljer om man gjort allt de bett om (dvs. att de inte fattar vad som är bra eller dåligt att göra). Några bra musikvideos är bl.a. Guns 'N Roses - November Rain, Aha - Take On Me, Queen - I Want To Break Free. Gondry, Spike Jones, Cunningham har alla gjort massa coola videos också. Bjork har många bra. Hennes musikvideos brukar ofta vara ganska "fritänkande och skapande" till skillnad från mycket Hip Hopp/RnB som bara ska vara lättklädda tjejer vid 2 miljonersbilar eller poolen... Generellt sett så ser jag helst musikvideos som har en story och inte bara är ett band som spelar. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 För mig är det enda kriteriet för att platsa som bra video att den ger mig något. No more, no less. Ska jag nämna videos som föll mig i smaken så....hmmm... Vi kan börja med Skinny Puppy's videos till "Stairs And Flowers" samt "Worlock". Videorna har inte ett piss med något att göra, dom är bara äckliga & kul :-) Nine Inch Nails - Happyness In Slavery: Bra låt till sinnessjuk video, en given hit på fyllan! The Avalanches - "Fronieer Psychiatrist": Serrealistisk. Älskar alla former av surrealism :-) Fluke: "Atom Bomb" samt "Bullet": Bullet fick mig att börja lyssna på Fluke, & A Bomb är cool :-) X Japan - "IV": Bread 'n' Butter-video som håller sig fräsch & snygg! Kaftwerk - "The Robots": Videon har i allra högsta grad med låten att göra. Run DMC / Aerosmith - "Walk This Way": Kul video! Gillar det ostiga, lekfulla stuket fethårt :-) Yello - "The Race", "Bostich" samt "Tremendous Pain": Väldigt fantasifulla & har absolut med låtarna att göra. Siouxsie and The Banshees - "Face To Face": Vacker & håller sig hyfsat till låten. Moby - "Porcelain" (öge-versionen): Så förbannat vacker! Rammstein - "Benzin": En stor jävla bulldozer-brandbil som inte väjer för nåt! kan det bli bättre? ;-) Depeche Mode - "Enjoy The Silence": Videon är en fantastisk förlängning av låten. Pain - "End Of The Line": Föredöme för oss alla! Queen - "Radio Ga-Ga": Lärde mig vad Metropolis är! Säger allt :-) Laibach - "Das Spiel Ist Aus": Kall & provokativ. Front 242 - "Tyranny >For You Art Of Noise - "Paranomia" samt "Peter Gunn": Följer musiken perfekt! Kan inte förklaras. Frontline Assembly - "Plasticity": Så HÄR ska CGI hantras! Michael Jackson - "Thriller": Genial! 0 Citera
hanssonnr1 Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Det kan ju variera extremt vad som gör en musikvideo bra. Det finns ju ett gäng musikvideor som är såpass bra som dom är för att de följer en härlig story i låttexten och vissa har ju ingenting med låten att göra men är ändå så hemskt bra för de passar låten iallafall på nåt sätt. Det som är värdelöst är ju bara de videor där musikbolaget känner att de måste ha ut låten i media och gör vad-som-helst helt utan tanke till video bara för att den ska kunna visas i TV. Själv har jag bara gjort 2 musikvideor. Den första hade sådan story i texten att det vore svårt att göra nåt annat än att följa den på något sätt. Så vi satte oss ner med artisten och gick igenom våra idéer samt hörde vad han hade för tankar bakom låten och lite om honom som person så att vi kunde göra en video som speglade honom. Detta lyckades vi med ganska bra då många av de vänner till honom som sett låten tyckt att den varit i hans stil. Ska nog göra en tråd och visa den videon på filmforumet nån dag. Den andra så hade jag en idé som jag tyckt skulle vara väldigt mysig att göra en musikvideo till. Och en dag så tyckte artisten att vi borde göra en till video och då gick jag igenom idén med honom vilket han gillade och sen gick vi igenom hans låtar för att se vilken som skulle passa bäst ihop med videon. Så där gick vi från andra hållet men resultatet där kommer nog att bli rätt så bra ändå känns det. Får se hur det ser ut när redigeraren börjar närma sig slutet. Några exempel på videor som är sköna men som inte har nåt med låten att göra (Lyckas inte komma på fler just nu, är för tidigt på morgonen): Madonna - Frozen Benny Benassi - Whos Your Daddy (skönt grafisk video) 0 Citera
beta75 Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Tack för ett bra svar! Förstår om ämnet känns flummigt, och därmed är det bra om ni bara skriver hur just ni ser på saken. "klippa ihop gamla skräckfilmer till en hårdrockslåt" Intressant! Jag kommer nog göra mycket hårdrocksvideor, och vill gärna blanda in skräck och splatter (när det ändå inte kan censureras). Men är inte just det du gjorde olagligt? Inte om filmerna kommer från ett öppet arkiv och är public domain. /KN 0 Citera
Raffe Postad 28 maj 2009 Författare Postad 28 maj 2009 För mig är det enda kriteriet för att platsa som bra video att den ger mig något. No more, no less. Ska jag nämna videos som föll mig i smaken så....hmmm... Vi kan börja med Skinny Puppy's videos till "Stairs And Flowers" samt "Worlock". Videorna har inte ett piss med något att göra, dom är bara äckliga & kul :-) Nine Inch Nails - Happyness In Slavery: Bra låt till sinnessjuk video, en given hit på fyllan! The Avalanches - "Fronieer Psychiatrist": Serrealistisk. Älskar alla former av surrealism :-) Fluke: "Atom Bomb" samt "Bullet": Bullet fick mig att börja lyssna på Fluke, & A Bomb är cool :-) X Japan - "IV": Bread 'n' Butter-video som håller sig fräsch & snygg! Kaftwerk - "The Robots": Videon har i allra högsta grad med låten att göra. Run DMC / Aerosmith - "Walk This Way": Kul video! Gillar det ostiga, lekfulla stuket fethårt :-) Yello - "The Race", "Bostich" samt "Tremendous Pain": Väldigt fantasifulla & har absolut med låtarna att göra. Siouxsie and The Banshees - "Face To Face": Vacker & håller sig hyfsat till låten. Moby - "Porcelain" (öge-versionen): Så förbannat vacker! Rammstein - "Benzin": En stor jävla bulldozer-brandbil som inte väjer för nåt! kan det bli bättre? ;-) Depeche Mode - "Enjoy The Silence": Videon är en fantastisk förlängning av låten. Pain - "End Of The Line": Föredöme för oss alla! Queen - "Radio Ga-Ga": Lärde mig vad Metropolis är! Säger allt :-) Laibach - "Das Spiel Ist Aus": Kall & provokativ. Front 242 - "Tyranny >For You Art Of Noise - "Paranomia" samt "Peter Gunn": Följer musiken perfekt! Kan inte förklaras. Frontline Assembly - "Plasticity": Så HÄR ska CGI hantras! Michael Jackson - "Thriller": Genial! Ok! Så en bra musikvideo kan alltså göras precis hursomhelst, bara den visar något intressant i bild, och är mer eller mindre rytmiskt klippt? Du kan inte se nån genomgående röd tråd bland musikvideos du gillar, något som de oftast har gemensamt? 0 Citera
Raffe Postad 28 maj 2009 Författare Postad 28 maj 2009 Det kan ju variera extremt vad som gör en musikvideo bra. Det finns ju ett gäng musikvideor som är såpass bra som dom är för att de följer en härlig story i låttexten och vissa har ju ingenting med låten att göra men är ändå så hemskt bra för de passar låten iallafall på nåt sätt. Det som är värdelöst är ju bara de videor där musikbolaget känner att de måste ha ut låten i media och gör vad-som-helst helt utan tanke till video bara för att den ska kunna visas i TV. Själv har jag bara gjort 2 musikvideor. Den första hade sådan story i texten att det vore svårt att göra nåt annat än att följa den på något sätt. Så vi satte oss ner med artisten och gick igenom våra idéer samt hörde vad han hade för tankar bakom låten och lite om honom som person så att vi kunde göra en video som speglade honom. Detta lyckades vi med ganska bra då många av de vänner till honom som sett låten tyckt att den varit i hans stil. Ska nog göra en tråd och visa den videon på filmforumet nån dag. Den andra så hade jag en idé som jag tyckt skulle vara väldigt mysig att göra en musikvideo till. Och en dag så tyckte artisten att vi borde göra en till video och då gick jag igenom idén med honom vilket han gillade och sen gick vi igenom hans låtar för att se vilken som skulle passa bäst ihop med videon. Så där gick vi från andra hållet men resultatet där kommer nog att bli rätt så bra ändå känns det. Får se hur det ser ut när redigeraren börjar närma sig slutet. Några exempel på videor som är sköna men som inte har nåt med låten att göra (Lyckas inte komma på fler just nu, är för tidigt på morgonen): Madonna - Frozen Benny Benassi - Whos Your Daddy (skönt grafisk video) Ok! Visa gärna här, om inte annat! 0 Citera
hanssonnr1 Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Ok! Visa gärna här, om inte annat! Slänger upp en länk här. Se videon i Hög Kvalite för YouTube har komprimerat sönder den. Ska lägga upp den i en annan avdelning senare också och skriva lite mer om bakgrunden till videon. 0 Citera
Raffe Postad 28 maj 2009 Författare Postad 28 maj 2009 Här kan ni se musikvideon som jag tyckte blev väldigt bra. /KN Tycker det blev ascoolt! Den där filmstilen lämpar sig väldigt väl med hårdrock. Väldigt tacksamt material! Det enda negativa är väl att det kan kännas som lite fuskigt att "sno" allt, men det blir ju inte mindre snyggt/bra för den sakens skull. 0 Citera
beta75 Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Här kan ni se musikvideon som jag tyckte blev väldigt bra. /KN 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Jodå, förutom att en bred majoritet av dom jag skrev upp är surrealistiska, så har dom allihop en genomtänkt tanke & ett tydligt tema. Den enda regel jag kan komma så här på raken jag anser aldrig ska brytas, är att man alltid ska veta vad man gör & varför. At ha en genomgående story är aldrig fel. Ett bildspel, exempelvis Frontline Assembly - Plasticity kan funka precis lika väl så länge man håller sig fokuserad & inte slänger in klipp bara för sakens skull. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.