Najka Postad 26 maj 2009 Postad 26 maj 2009 Har en Sony DCR VX2100 som jag köpte för några veckor sedan. Fick min beställda Röde videomick idag och har nu testat den på min kamera. Det jag undrar är vilken db jag ska ha det på? Jag vet att det beror på vad jag ska spela in men det verkar som att den är rundupptagande(vilket är precis en sån mick jag INTE vill ha). Jag menar, det brusar ju som bara den om jag har den på typ 20 db. Jag vet inget om ljud så en länk just OM ljud hade varit bra. Om jag t.ex. ska spela in en vanlig dialogscen, utomhus. Jag har micken på en bom och micken är väl ung. 40 cm från skådisen. Vad ska jag ha för inställningar då(ljudmässigt)? Kan man ta bort detta brus på redigeringen? Är rädd att jag gjort ett felköp men man har ju läst en del om micken på forumet så jag hoppas att jag har fel... Tacksam för svar! 0 Citera
Stefan_holst Postad 26 maj 2009 Postad 26 maj 2009 men det verkar som att den är rundupptagande(vilket är precis en sån mick jag INTE vill ha). Tacksam för svar! Det är en super cardioid så den är inte rundstrålande. Varför det brusar är svårt att säga. Det ska det inte göra. Det viktigaste att tänka på är att om du har en röde videomic och vill förlänga avståndet mellan kamera och mikrofon så använd rödes originalsladd. Skaffar du dig en egen vanlig 5m kommer du med säkerhet ha mer brus än du tål i 2 sekunder. För riktigt långa kablar har röde en koppling minitele till xlr men då har du nog fel mikrofon/ambition. Jag har varit i kontakt med röde och vad de säger så är mikrofonen lika dan som ntg-1 men den är av ett billigare plastmaterial att massproducera. Ska man ha extremt bättre riktiningsverkan är ntg-3 om man väljer ur rödes sortiment att välja. Kanske är det fel på ditt exemplar? 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 En shotgunmick är lika beroende av materialet i kroppen som av kapseln, så billig plastkropp i kombination med medioker byggkvalitet & sämre kapslar (samma typ, så långt sant, men tillverkade med lägre precision bla) gör den betydligt sämre än en NTG, varesig ettan eller tvåan. Man får inte mer brus av en obalanserad kabel, bruset som går genom de två ledarna är inte i fas, så det kan inte släckas ut genom balansering. Det är störningar som exempelvis radiovågor, mobiltelefoner & elsystem man kan eliminera med balansering. Tvärt om vad de flesta tror så förbättrar inte balanseringen ljudet alls, faktum är att metoden tillför väldigt små mängder distorsion i signalen pga extremt små tidsskilnader i de två signalerna. Vi är dock väldigt väldigt många som anser att felet är så löjligt litet att det inte spelar någon som helst roll om man ser till vad man vinner. Vad man utan tvekan vinner är att kunna ha väldigt långa kablar utan att höra brummande elledningar, avlägsna elskåp eller rysk radio på lagom irriterande nivå. Vad som, gällande kablar, förbättrar prestandan är kvalitéen på själva kabeln. Finns en del bra & en helvetes massa skit. Själv köper jag enbart Mogami & Supra. Supra är dyr, men man får fanimej valuta för pengarna :-) Najka; Vet inte vad 20dB-inställningen utgår ifrån, gissar du ställer in det i kameran? In-nivån bör hålla sig runt -12dB skulle jag säga för 16-bitarsinspelning, lägre om det finns peakar som går över nollan. Nollan är en big no-no & ska så långt som möjligt aldrig korsas. Brusar det för jävla mycket så finns möjligheten att micken är trasig. Sånna billiga mickar har en del brus pga dåliga komponenter, & som grädde på moset en inte helt imponerande fel-frekvens. Dom asen verkar förvänta sig att folk som köper så billigt inte vet vad dom gör & inte ska märka nåt. Jeez... Det finns åsså en teoretisk möjlighet att du ställt kameran kajko. Stämmer inte ingångsimpedansen kan det brusa & dista som fan om man har otur. Känns mindre troligt att det är det som spökar though, kan vara auto-nivå åsså. Den drar upp bruset nåt rent sinnessjukt. 0 Citera
Stefan_holst Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 En shotgunmick är lika beroende av materialet i kroppen som av kapseln, så billig plastkropp i kombination med medioker byggkvalitet & sämre kapslar (samma typ, så långt sant, men tillverkade med lägre precision bla) gör den betydligt sämre än en NTG, varesig ettan eller tvåan. Flänsens geometri och ja material avgör mikrofonens riktningsverkan. Tittar man på de normerade diagrammen från röde ser man ingen skillnad på videomic och ntg-1. Uppmätt ska de ge samma resultat. Plast är mindre styvt och ger knak och sprak, men det är om man påverkar mikrofonen fysiskt och det ska man ju inte göra. En maskinell tillverkning ska inte ge mindre pressision än en manuell sammansättning men måndags ex kan säkert finnas. 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 Diagrammen är opålitliga. Det är inte knak & brak som är största problemet med plast-höljen, ärligt talat så är det där inget jag någonsin haft problem med gällande plastmickar, utan de akustiska egenskaperna. I en shotgunmick är ljudkvalitéen beroende av reflektionerna ifrån flensarna, är dom inte helt stumma så blir det förändringar i frequensgången. Stora sånna. Vad jag vet sätts alla kondensatorkapslar ihop maskinellt, har svårt att tro att det går att sätta ihop dom för hand över huvud taget. Fick det förklarat för mig för några år sen, & en av sakerna som påverkar är hur stora avvikelser från normen som tillåts, samt hur precisa maskinerna för tillverkningen är. Alla mickar avviker från normen mer eller mindre på olika sätt, men billiga mickar tillåts avvika väldigt mycket. ADK är ett trist exempel, samma sak med Röde Videomick har jag insett :-( Line Audio & AKG däremot är väldigt jämna & fina :-) Videomicken verkar även ha sämre komponenter internt låter det som. Den brusar mer än NTG-serien, samt har en läbbig "hinna" på ljudet som inte fanns på NTG-2 (Samma mick som ettan garanterat, men med batteri), vilket tyder på billiga komponenter med intern distorsion. 0 Citera
Najka Postad 27 maj 2009 Författare Postad 27 maj 2009 hmm så det ni säger är att jag aldrig skulle köpt en röde mick? Ni sa en del där som jag inte förstod mig på, eftersom(som sagt) kan jag inte så mycket om mikrofoner och ljud. 0 Citera
Najka Postad 27 maj 2009 Författare Postad 27 maj 2009 ingen som har en kamera som jag med en röde mick? 0 Citera
Stefan_holst Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 ingen som har en kamera som jag med en röde mick? Jo jag har en och den är en höjdare jämfört med en intern mick. Christian som är professionell på ljudområdet har behov av helt annan utrustning än jag. Christian kommer aldrig se något gott i en videomic, enligt min erfarenhet från inlägg på detta forum. Men jag ser det på ett annat sätt, du får enormt mycket mikrofon som är upphängd för pengarna. Med kablarna så talar jag av egen erfarenhet, en no name kabel som jag stoppade i min kamera med minitele ingång fick effekten att jag trodde att jag tog upp ljudet av elektiska stolen. Faktum är att det inte spelade någon roll om mikrofonen satt i andra ändan eller inte. Jag talade med den svenska återförsäljaren av röde och de lovade att det skulle aldrig hända med deras originalkabel. Men det finns säkert andra högkvalité kablar som funkar lika bra. Har du en kamera med minitele så duger en Videomic gott, om det nu inte är fel på just din. Har du en kamera med xlr ingång så ska man ha en mick med xlr. Mitt råd till dig är kolla upp di mikrofon på en annan kamera finns bruset kvar så reklamera mikrofonen. Finns inget brus kolla din kamera. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Jodå, jag ser en massa gott i den. Det är den tveklöst bästa shotgunmick man kan få under 2000:-, men jag reagerar på när folk säger att den är identisk med sina kusiner som är tre gånger så dyra av en orsak, för att inte tala om att jämföra den med professionella mickar. Hade den funnits för tio år sen så hade jag kastat mig på den som en svulten varg eftersom jag aldrig haft gott om pengar, & kvalitéen är förvånansvärt hög för sitt pris (bang for the buck), men jag hade fortfarande betydligt hellre haft en NTG-1. Jag har haft en hel del betydligt sämre mickar än så, varav många fortfarande är i bruk idag :-) Om kabeln; Det där felet brukar man få av trasiga kontakter eller möjligen kabelbrott. Kvaddat både en & annan dret-kabel för att uppnå precis det där :-) Najka; om den är rätt för dig är helt upp till dig, men jag skulle kolla upp om den är trasig om jag var du. Hur väljer du 20-inställningen, alltså med vad (switch, vridpott, knapp), samt vad har du mer för alternativ? 0 Citera
Luzer Postad 2 juni 2009 Postad 2 juni 2009 Om man inte är van vid ljudupptagning så kan det även vara svårt att höra vad som är brus och vad som är "rumsbrus-ton-jox" :) Prova miken i en tyst miljö och ganska död, en garderob full med kläder eller likande, spela in och tala med normal samtalston 20cm från miken, prova att vända och vrida på miken för att testa hur upptagningsförmågan är från sidan och bakom för att höra själv hur riktad miken är. Du kanske även kan lägga upp exempel här så kan andra också få höra och svara på om miken kanske är trasig, eller om det låter som det är fel någon annanstans. Det finns somsagt ingen regel att man ska ha en viss inställning vid dialog. Och alla mikförstärkare har olika värden (specielt budgetkameror) så det är svårt att hitta någon referensnivå. Däremot finns det tips om vilken nivå man bör ligga på vid normal dialog, och runt 12dB som christian skrev brukar det vara. Vid 24 bitars inspelning skulle jag säga att det inte är panik att hamna ännu lägre så man har mer headroom upp till nollan. 0 Citera
Najka Postad 4 juni 2009 Författare Postad 4 juni 2009 Najka; om den är rätt för dig är helt upp till dig, men jag skulle kolla upp om den är trasig om jag var du. Hur väljer du 20-inställningen, alltså med vad (switch, vridpott, knapp), samt vad har du mer för alternativ? Jag tror inte den är trasig. Det är svårt att förklara men det ska säkert vara som det är. Det är en knapp som heter "Audio level" som jag kan ändra db-intaget. jag har nog inga alternativ, inte vad jag vet om iaf 0 Citera
Najka Postad 4 juni 2009 Författare Postad 4 juni 2009 Dessa videos kanske kan ge klarhet? Tackar djupligt för tipset! De hjälpte en hel del faktiskt:) 0 Citera
Najka Postad 4 juni 2009 Författare Postad 4 juni 2009 Om man inte är van vid ljudupptagning så kan det även vara svårt att höra vad som är brus och vad som är "rumsbrus-ton-jox" :) Prova miken i en tyst miljö och ganska död, en garderob full med kläder eller likande, spela in och tala med normal samtalston 20cm från miken, prova att vända och vrida på miken för att testa hur upptagningsförmågan är från sidan och bakom för att höra själv hur riktad miken är. Du kanske även kan lägga upp exempel här så kan andra också få höra och svara på om miken kanske är trasig, eller om det låter som det är fel någon annanstans. Det finns somsagt ingen regel att man ska ha en viss inställning vid dialog. Och alla mikförstärkare har olika värden (specielt budgetkameror) så det är svårt att hitta någon referensnivå. Däremot finns det tips om vilken nivå man bör ligga på vid normal dialog, och runt 12dB som christian skrev brukar det vara. Vid 24 bitars inspelning skulle jag säga att det inte är panik att hamna ännu lägre så man har mer headroom upp till nollan. Jag kan bara ha 12 eller 16 bitars ljud. vet dock inte vad det är för skillnad mellan de olika lägena? Men jag ska testa på dina tips. Så fort jag har köpt ett par "bra" hörlurar. För jag tror att de jag har inte är så bra. Och jag vet att det är absolut väsentligt med bra hörlurar. 0 Citera
iknor Postad 6 juni 2009 Postad 6 juni 2009 Jag kan bara ha 12 eller 16 bitars ljud. vet dock inte vad det är för skillnad mellan de olika lägena? 12 bitar = 4096 volymnivåer och dynamiskt omfång på 72 dB. 16 bitar = 65 536 volymnivåer och dynamiskt omfång på 96 dB. På svenska: Ju fler bitar, desto bätte ljud :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.