Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har tragglat, tragglat, tragglat och åter tragglat med att försöka klippa en video av en .vob fil från min videokamera.

Har laddat ner massa program som man sedan måste köpa för att kunna göra en längre film än 1min o massa skit.

Så alltså, hjälp. Jag vill av olika klipp i filen göra ett videoklipp. WIndows inbyggda videoredigerare stödjer ju inte .vob, så hur ska jag göra? Något avancerat program är jag inte intresserad av, men kanske finns något enkelt gratis som kan redigera .vob?

Postad

Hejsan. Jag har inget svar direkt men jag sökte på Google "cut vob files" och det blev en väldigt massa träffar, kanske du kan hitta nåt där. Lycka till.

Postad

Utan att veta exakt, så antar jag att det är "DVD"-filer?

Ett tips i så fall är att konvertera filerna med t.ex. VirtualDub (MPEG-2 versionen) till något som ditt redigeringsprogram kan hantera (t.ex. AVI med DV codec eller någon icke-förstörande codec).

/Rico

Postad

Jag har klippt vob filer i Premiere, så vitt jag mins så ändrade jag bara namn på filerna till .mpg eller mpeg, hmm jo tror det var så.

Kan iofs ha lyft ut ljudet ur vob filerna via något tredjepartsprogram för att få med mig ljudet (vilket jag har för mig är problemet när man lyfter in vobar på det sättet).

Därtill hade jag säkert installerat en hel del codecs på den datorn.

Ähh mins inte, men jag vet iaf att jag klippt vobar i Premiere CS2, CS3 och CS4, så på något sätt går det.

Postad

Tack för svaren!

Jo som ni förstår har jag ingen tidigare erfarenhet av sådant här, men jag ska prova ditt förslag Fredrik Blom, och se om det funkar. Det är själv kruxet med att ens kunna börja klippa i något program som är problemet ännu.

EDIT: Hittade detta programmet: http://www.convertvobtoavi.com/ Verkar funka, men när jag ska konvertera får jag upp "ERROR" "Cant codec C:\blabla, (filen jag ska konvertera) som ju då är en VOB fil. Funkar varken med Xvid, MOV eller WMV. Vad göra?

• 2 veckor senare...
Postad
Lösningen är väldigt enkel, du ska bara döpa om filen från MinFilm.VOB till MinFilm.MPG

En VOB-fil är DVD-video, med andra ord MPEG2.

Tack för svaret :) ska prova detta genast!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...