Jak00b Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Hej, jag söker en skärm i den här stilen http://itsajten.com/productview.aspx?p=a6d4a978-a52b-45e5-99a8-3fb51706e1e8&c=949 fast som drivs på batteri, nån som vet vart det finns? 0 Citera
Octavianus Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 finns några sådana trådar här på forumet, där sådana efterfrågas. Jag är själv ute efter något liknande, men hittar inget som passar min plonka. Så min tanke är att skaffa en skärm som inte har ngt batteri, och skaffa det på sidan om. Har kollat lite på dessa http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=95120 Men om man läser lite, så e det känsligt i vilket läge man har dem när man använder dem, de måste vara upprätta, så därför e jag inte så sugen på dem. Så min nästa fundering är att ta vanliga laddningsbara batterier, och seriekoppla dem. har man 1.5 V batterier så behövs det 8 i serie, och 10 stycken om de är på 1.2 V Det jag undrar med denna metod, är hur räknar man ut Ah då? om man tar ett sånt här http://www.kjell.com/?item=42139&path=2500000,14500000,16000000,17000000 hur många Ah blir det då om man har tio, blir det fortfarande 9000mAh, eller blir det 9000mAh x 10? 0 Citera
beta75 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Kopplar du dem i serie så lägger du ihop volten, som du skrev. Ah blir samma som ett batteri. Kopplar du dem parallellt så lägger du ihop Ah och volten blir samma som ett batteri, dvs 1,2v. Du ska titta på racing accar till radiostyrda bilar. De har celler och lämpliga laddare. Om skärmen drar 700 mA så kan du med 10 celler av den typen använda runt 90 min utan att beröva ladda. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 perfekt, du bekräftade det jag räknade ut. Men hur gör jag mer med laddar osv, RCaccar ser u inte lika dana ut i "pluppen" som den man ska till en skärm. Min tanke är att bygga en liten låde, med de rätta anslutningarna i osv, så den ska se superproffsig ut. Så man slipper skämmas och kan vara stolt över sin skapelse, så den ser ut ngt såhär http://varizoom.com/products/accessories/vz702m.html Det jag undrar e lite vad man ska ha för laddare, hur den ska se ut, vad för kontakter, vad mer att tänka på osv. Jag har en gammal laddare till min gamla RC bil, men accarna till den va på 7.2 V, så undrar om laddaren klarar 12 v, plus att jag undrar lite med kontakten. Man kanske kunde ha ett hål som ser ut som på en RC acc, för laddning, och ett hål för uttag till skärmen. Eller en ihop mekad sladd som ser RC ut i ena ändan, och AC ut i den andra. Fast det ser inte tillräckligt proffsigt ut. 0 Citera
beta75 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Kolla på kjell.com /El-produkter/Svagström/DC-kontakter. Där har du all möjliga varianter. Du kan använda vilken kontakt du vill. Inte för liten bara så du råkar kortsluta. RC-accar har den kontakten de har för den klarar stora strömmar. Kan vara läge att ha en strömbrytare på lådan också. Se till att lådan är ventilerad för batterier blir varma när de laddas. Denna laddaren klarar 10 celler. Beroende vilket bilskärm du använder så har den två eller tre kontakter. Plus 12V Minus Och ev 12v styrström. Den används i en bil för att slå på av skärmen med tändningsnyckeln. Den måste ligga en ström på den för att skärmen ska funka. Dvs koppla ihop den med 12v Plus. Vilken skärm ska du använda? /KN 0 Citera
Octavianus Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Jag vet inte vilken skärm jag ska använda ännu, kanske den som visas ovan, eller ngn annan. Det där med plus minus, och styr fattar jag inte riktigt vad det är om jag ska vara ärlig. Men laddaren såg bra ut, men hur vet man hur mkt ström man ska låta den skicka ut? Varför bör man ha en strömbrytare på accen? Är det svårt att bygga en sådan där strömindikator med lampor, så man ser hur mkt ström som e kvar i batteriet? 0 Citera
beta75 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Skärmen har hela tiden ström via Plus och minus i en bil. På så sätt bevaras inställningar och klockans tid osv. För att kunna använda skärmen behövs även en ström via 12v styrström. Denna strömmen kommen när man vrider på nyckeln i en bil, tändningen. Annars skulle man behöva slå på och av manuellt varje gång man sätter sig i bilen. Alla skärmar har inte detta. Enkelt uttryckt behöver du ev. koppla in 12v på två sladdar och minus på en på skärmen. En strömbrytare bör du ha så inte skärmen drar smygström i off-läget. Att bygga en led-strömindikator är ganska komplicerat. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Skärmen har hela tiden ström via Plus och minus i en bil. På så sätt bevaras inställningar och klockans tid osv. För att kunna använda skärmen behövs även en ström via 12v styrström. Denna strömmen kommen när man vrider på nyckeln i en bil, tändningen. Annars skulle man behöva slå på och av manuellt varje gång man sätter sig i bilen. Alla skärmar har inte detta. Enkelt uttryckt behöver du ev. koppla in 12v på två sladdar och minus på en på skärmen. En strömbrytare bör du ha så inte skärmen drar smygström i off-läget. Att bygga en led-strömindikator är ganska komplicerat. /KN ålrajt, du verkar kunna detta. Får återkomma till denna tråd när man har köpt skärmen. Men bara man vet att det lätt går att fixa batteri till den. Men som sagt, laddaren, hur vet man hur mkt strömming man kan koppla på batteriet. Man vill ju köra max, så det laddas ngn gång. Hur lång tid tar laddningen på en sån där mån tro? 0 Citera
Jak00b Postad 21 maj 2009 Författare Postad 21 maj 2009 kan den här vara nåt? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=31699129 det står nåt om batterieliminator i slutet men jag vet inte vad de är:p 0 Citera
beta75 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Den verkar ha 12v för bil och en 230v för att köra i hemmet. Står inget om batterier... /KN 0 Citera
beta75 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Leta efter en portabel DVD med videoingång och batteridrift, som denna: http://www.brl.se/default.aspx?mc=612&p=6189 /KN 0 Citera
Martin Öberg Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Oj det där från VARIZOOM. Dem har ju perfekta grejerna! En 7 tums skärm och en batterisak så att man kan driva den :) Perfekt för 35mm adapter ju! :D 0 Citera
Octavianus Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Oj det där från VARIZOOM. Dem har ju perfekta grejerna! En 7 tums skärm och en batterisak så att man kan driva den :) Perfekt för 35mm adapter ju! :D Det är ungefär så jag tänker, fast att man kan bygga bateriaccen för iaf hälften av vad den kostar. Sen en skärm kan man ju köpa för en 700kr. Det fina med batteriaccar, är att man kan ju bygga hur många som helst, och hur kraftiga som helst. Det e klart, det kostar ju, men inte så mkt ändå. 0 Citera
Jak00b Postad 24 maj 2009 Författare Postad 24 maj 2009 men om man bygger en, hur gör man då, köper man nån slags adapter eller? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.