Gå till innehåll

Vingettiering effekt i premiere


Recommended Posts

Hej på er.

Jag gör en film som jag vill ha en ständigt vingetterad rundad "ram" runt mina DV fotade klipp.

Hörnena ska vara mest påverkade och mörka, nästan helt svarta.

Jag har gjort en oval i Photoshop, på en transparent 720 x 576 yta, och omvänt markeringen så området på utsidan blir påverkat.

Sedan har jag en ordentlig fjädereffekt på markeringen så det jag kommer att göra blir bra uttonat.

Nu lägger jag en ramp svart till genomskinligt till varje hörn. Det ser jätte bra ut. Jämt och fint. Spara som PSD.

Jag tar denna psd och lägger den över mitt dv foto.

På många ljusa bilder ser det bra ut men på de mörka blir inte rampen jämn i övergången. Det blir som tydliga fält med en gråskala inte en helt uttonad övergång som jag vill.

Frågan är kan jag jobba bort dessa fält med att föra in photoshop bilden in i after effect och lägga på en wiggler effekt, skak, med motion blur? Sedan tillbaka som en overlay i premiere?

Längden på klippet är ca 8minuter, om metoden är rätt ska man göra en kortare variant i AE och sedan lägga ut efter varndra på tidslinjen i premiere så det täcker alla 8min eller ska man sätta skak på 8min i ae?

Finns det andra sätt att lösa problemet?

Länk till kommentar
Share on other sites

har också stött på problemet med "Ringarna" tror de har med bit djupet i bilden, testa att göra samma bild men ställ in på typ RGB 8bitars innan du sparar den från ps, ser den bra ut då bör de inte vara några problem! Du behöver inte spara som pdf, kan komma med lite tjafs då också, spara med något format som stödjer alpha bara png, tiff, tga eller något kan du testa med!

 

// Simon, Ps skriv om det fungerar! DS

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det löser ditt problem men om du har PS CS3 Extended eller senare så kan du lägga på effekten på filmen i photoshop.

Jag brukar göra en markering av hörnen med lagom luddad kant. Sen använde jag kurvor som ett adjustment layer och drar i skuggorna endast. Se bild.

Då brukar det se bra ut eftersom en naturlig vinjettering inte är lika tydlig i vita/överexponerade områden.

 

/KN

Bild 3.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har bumpat i 8-bitars problemet. DV har bara 256-stegs gråskala (8-bit) men om du gör det i AE kan du minska problemet om du kör AE-projektet i 16- eller 32-bits mode. Plus lägger till liiiite brus i vinjetteringen.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

 

// Simon, Ps skriv om det fungerar! DS

 

Jag var så jäkla stressad att få klar filmen så jag kollade inte på forumet efter hjälp när jag inte fått svar till kl 5 på fredagen.

Jag drog ner på mina krav och drog ner på opacety till 50%.

Då såg det bättre ut men det blev inte helmörkt i hörnen då som jag ville.

 

Jag har lite andra projekt på högskolan denna vecka så jag hinner inte prova era olika förslag. Men ska ha det i minnet, får väl bumpa denna tråd när jag fått tid att prova.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...