Gå till innehåll

Canon XH-A1 redigera i finalcut express


audiospotstudio

Recommended Posts

Hej vem kan berätta för mig följande:

Jag filmar i dag med en Panasonic 3ccd NVGS 140 och redigerar i Dv format med Finalcut express.

Jag vill köpa upp mig kvalite mässigt för ca 30 000 kr ang, kameran men har inte inte riktig fattat om en bra Kamera som Canon XH-A1 som filmar i HDV är något som jag har användning för om jag inte kan redigerar i HD kvalite?

Kan man ändå filma med den kameran och föra över det till Finalcut och exportera ner det som vanligt i Quicktime format.

Eller måste man ha super snabba hårddiskar och dylikt för att kunna hantera det i datorn.

 

Vet inte riktigt hur jag skall förklara mig!!! Jag vill ha en bättre kamera och alla idag är HD kan jag filma med en sån och sen hantera det som vanligt eller måste jag köpa en gammal DV kamera????? Vill ha så bra bild som möjligt till inomhus filmning och greenscreen filmning

Och kunna hantera det med en MAcPro och final cut express och få ner det till vanlig DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

HD är 1080x1920 och HDV 1080x1440 med rektangulära pixlar. Komprimeringen är också standardiserad för HDV som använder MPEG2 med fast värde på GOP.

 

Det krävs mer kraft av datorn för HDV än för SD och ännu något mer för HD. Det hela beror ju i hög grad vad du gör på tidslinan och hur många videolager du använder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack.

Kan ni rekommendera Canon Xh A1 och tror ni att jag klarar mig med mac Pro och en vanlig hårdisk som sitter i?

Jag brukar ha ca 8 filmer på timelinen då 3 st brukar vara huvudfilmer på ca 4 min längd vardera allt det andra är olika korta bakgrunder och effekter.

Titta gärna på vad jag sysslar med på min hemsida http://www.audiospotstudio.com.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack.

Kan ni rekommendera Canon Xh A1 och tror ni att jag klarar mig med mac Pro och en vanlig hårdisk som sitter i?

Jag brukar ha ca 8 filmer på timelinen då 3 st brukar vara huvudfilmer på ca 4 min längd vardera allt det andra är olika korta bakgrunder och effekter.

Titta gärna på vad jag sysslar med på min hemsida http://www.audiospotstudio.com.

 

Jag redigerar HDV utan några som helst problem på min iMac med Intel Core Duo 2.66 ghz och 4gb ram, så din mac pro ska nog funka :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...