Gå till innehåll

Finns det något FCP proffs där ute?


Henrik Bie

Recommended Posts

Jag har en just köpt en JVC GY-HM100E som spelar in direkt i Quicktimeformat 35mb/s 1920x1080 Mpeg2 MP@HL

Oavsett vilken inställning man väljer under audio/Video, Sequencer settings så måste jag rendera Sequencern innan datorn kan spela upp filerna. Jag har nu följande frågor.

 

Vilken settings skall jag välja? HDV, pal, osv ???

Finns det färdiga Settings filer att ladda ner till FPC

 

Massa tack på förhand/ Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken version av FCP använder du? Och vad har du för datorn? Även om du har rätt settings så kan det vara så att din dator inte är snabb nog. Testa att sänka kvaliten på previews...

 

FCP 5.14

Mack Book Pro dual 2core x2,4 Ghz, 4Gigg minne,

2 x E-Sata Raid. 10.000 varv HDD.

 

Borde klara multi-mode upp till 6 liknade spår.

 

Men vilken Audio/Video settings i FCP skall jag välja till denna kamera?

 

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP 5.14

Mack Book Pro dual 2core x2,4 Ghz, 4Gigg minne,

2 x E-Sata Raid. 10.000 varv HDD.

 

Borde klara multi-mode upp till 6 liknade spår.

 

Men vilken Audio/Video settings i FCP skall jag välja till denna kamera?

 

/Henrik

Samma som till Sony EX1, jag vet inte vad det är. Din dator borde klara det och dina hårddiskar är verkligen inte felet.

 

http://forums.creativecow.net/thread/8/972308#972308

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får inte upp någon ruta "Do you want to change your sequence settings to match this clip"-förfrågan när du petar ner klipp i timelinen?

 

Annars kanske du får konvertera dem till något (förslagsvis ProRes) som alltid brukar funka i FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får inte upp någon ruta "Do you want to change your sequence settings to match this clip"-förfrågan när du petar ner klipp i timelinen?

 

Annars kanske du får konvertera dem till något (förslagsvis ProRes) som alltid brukar funka i FCP.

 

Nä! "Do you want to change your sequence settings to match this clip" kommer aldrig upp för mig.

En sak vet jag.. och de är de att när det blir rött i seq'en och FCP vill rendera filen så stämmer inte SEQ'en settings överens med Filen man vill arbeta med. Det är skrämmande få Full HD pre-settings med våra västerländska frame-tal. De borde gå att uppdatera eftersom det går att spara egna pre-setts!

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä! "Do you want to change your sequence settings to match this clip" kommer aldrig upp för mig.

En sak vet jag.. och de är de att när det blir rött i seq'en och FCP vill rendera filen så stämmer inte SEQ'en settings överens med Filen man vill arbeta med. Det är skrämmande få Full HD pre-settings med våra västerländska frame-tal. De borde gå att uppdatera eftersom det går att spara egna pre-setts!

/Henrik

 

Finns det inga settings för "XDCAM EX"? Om inte så är det för gammal version av FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, du nämnde att du har FCP 5... det kanske kan vara så att FCP 5 inte har support för den kameran...

 

Finns det inga settings för "XDCAM EX"? Om inte så är det för gammal version av FCP.

 

oops, vad bra att jag läser tidigare poster *D'oh!*

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, du nämnde att du har FCP 5... det kanske kan vara så att FCP 5 inte har support för den kameran...

 

 

 

oops, vad bra att jag läser tidigare poster *D'oh!*

 

Nopp! det finns ingen XDCAM valmöjligheter i min version.

Trodde att 5.12 var en skapligt ny version, men tydligen inte.

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har att göra inställningar för både sequens och import.

 

Om du har en inställning för sequens och sedan ändrar importinställningen (kolla att du tar in både A+V) kan FCP tolka ditt val så att du ska konvertera det importerade materialet till att passa i sequens.

 

Men det är bara att ta fram manualerna och läsa på. Du har väl manualen eller hur? Det står beskrivet ganska detaljerat där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...