Gå till innehåll

Att gå i konkurs


Recommended Posts

Det låter som en självmotsägelse.

 

Vid en konkurs av ett företag tas alla tillgångar i företaget och reas ut till mikroskopiska priser. Sedan betals konkursförvaltaren. Av det som finns kvar betalas pengar ut till staten, banker och andra fordringsägare mer säkerhet i bolagets bortsålda tillgångar. Det blir sällan pengar så att de räcker till alla. Slutligen får övriga borgenärer ett brev om att det inte blev några pengar kvar till dem.

 

Vid en företagrekonstruktion förhandlas skulderna ner så att bolaget kan överleva en stund till. Om inte en lösning finns återstår bara konkurs.

 

Vad är det du vill berätta om konkursen? Vid tidpunkten efter depressionen på 1930-talet fanns inte möjligheten till rekonstruktion. Det fanns bara kapitalförstöring enligt första stycket.

 

Så vad är det som är viktigt så viktigt att konkursförfarandet skall tas upp i berättelsen. Många valde lokal blyförgiftning i hjärnan istället för att kunna genomlida konkursen som lik istället för levande liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså grejen är den att funktionen som konkursen har är att min huvudkaraktär som ska vara en lidande karaktär så att säga ska bli av med "allt han äger och har" i väldigt stora drag. Därav blir han av ekonomiska skäl av med sitt företag bland många andra grejer. Jag ska förmodligen genom en 2-3 minuter lång flashback visa hur han förlorade företaget som han på egen hand byggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste skilja på om han hade en enskild firma som därmed han gick i personlig konkurs i,eller om det var ett aktiebolag som han pantförskrivit sina andra egendomar för och som tas i anspråk vid konkursen.

 

Kortast du kan göra det är att låta honom svara på frågan om han har några pengar eller vänner kvar och låta honom svara; Fråga domstolen om vad jag har kvar. Jag tror de tog allt. Jag har inte ens ett gevär att skjuta mig med kvar.

 

Sedan kan du låta honom dra ut på svaret i tvåminuter...

 

Jag menar att du behöver inte veta allt om konkursförfarandet under 1930-talet. Det räcker med att du låter honom tala om att han förlorat allt, och du slipper belasta scenografen med långa listor på förlorad egendom och lösöre.

Länk till kommentar
Share on other sites

2 tips:

1. Skriv inte och berätta inte om sånt du inte kan nånting om, det blir aldrig bra. Ska du dock skriva om det, gör research, grundligt, och prata med folk som varit i situationen.

2. Använd flashbacks så lite som möjligt, och ska det va flashbacks så ska dom va korta. Alla nybörjarfilmer innehåller tonvis med flashbacks, bara jobbigt att kolla på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...