Gå till innehåll

Rekommenderade inställningar för optimal kvalité?


D_Odell

Recommended Posts

Har en kortfilm som ska komprimeras, efter att ha tankat ut den med Animation codec, så blir det ändå dåliga kontraster i olika dvd program, Procoder ligger högst, sedan Encore. Men kan det vara nått jag inte tänkt på?

 

Kör VRB 2 PASS

Min: 6000

Target: 7800

Max: 9800

 

Något annat tips?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en kortfilm som ska komprimeras, efter att ha tankat ut den med Animation codec, så blir det ändå dåliga kontraster i olika dvd program, Procoder ligger högst, sedan Encore. Men kan det vara nått jag inte tänkt på?

 

Kör VRB 2 PASS

Min: 6000

Target: 7800

Max: 9800

 

Något annat tips?

 

Tack!

Hur ser den brända DVD:n ut?

 

Previews i alla DVD-authotingsprogram är dålig på flera sätt, så det ända sättet är att bränna en DVD och kolla på en tv. Samma fil kan se olika ut i olika DVD-authotingsprogram, men den brända DVD:n ser likadan ut.

 

Jag hade också dragit ner på värdena då dom är lite för höga och leder förmodligen till att några DVD-spelare inte pallar att spela upp allt eller tom inte alls. Prova att sätta Min till 2000, Target till 4,5 och Max till 7500. Är det korta saker föredrar jag personligen CBR istället för VBR och brukar då ligga på mellan 6000 - 6900 beroende på längd.

 

Bäst kontrast och färgåtergivning tycker jag att ProCoder ger när den konverterat filerna. Tar jag in det i Encore utan att först göra mpeg2 av det så brukar jag låta Encore ta hand om jobbet då den gör det bra, dvs att ha den på Automatic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för insikten. Filmen är 4min och ligger på strax 8,8gig okomprimerat. Och det jag eftersöker är att inte gråskalan ska fördelas så lätt mellan svart och vitt, utan behålla de olika gråtonerna.

 

Men ska pröva CBR för säkerhets skull.

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en kortfilm som ska komprimeras, efter att ha tankat ut den med Animation codec, så blir det ändå dåliga kontraster i olika dvd program, Procoder ligger högst, sedan Encore. Men kan det vara nått jag inte tänkt på?

 

Kör VRB 2 PASS

Min: 6000

Target: 7800

Max: 9800

 

Något annat tips?

 

Tack!

 

För hög Max, tänk på att om den maxar 9800 så har du ljud också så blir det inte någon plats kvar... Jag har ofta kört DVDs på runt 6-7000 för att ha de som kompatibla och problemfria som möjligt, kvalitetsökningen från säg 7000 - 8000-9000 är inte stor nog med tanke på risken.

 

Kör du Animation Codec med QuickTime container? QT ska ändra gamman så man måste ställa om iaf på H264, kanske samma sak med Animation... http://www.videocopilot.net/blog/2008/06/fix-quicktime-gamma-shift/

 

Kör du på PC eller MAC? Det är skillnad i gamma på dem som man måste korrigera för också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Procoder är lite lurigt för det antar att RGB i källvideon ligger i intervallet 16-235 medans det ofta ligger på 0-255 när det avkodas i en dator. Följden blir att intervallet 16-235 expanderas och kontrasten blir högre än vad den ska vara. Åtminstone var det så i en gammal version av Procoder jag testade för ett par år sedan. Däremot om man matar Procoder med YUY2 via avisynth t.ex. då blir det ingen förvrängning av kontrasten. Det finns filter i Procoder man kan lägga till som kan kopensera mot detta problemet.

 

En annan grej är att DVD-spelarprogram i datorn kan ha egna justeringar av ljus, kontrast och annat som kan stå lite hur som helst och ibland kan man behöva kalibrera mot någon referens-DVD så att det ser bra ut i datorn.

 

Men tipset att bränna och kolla på TV vilket som ser mest likt originalet tycker jag är bra. Exempelvis kan man växelvis jämföra med bilden direkt från videokameran kopplad till TV och med bilden från DVDn. Optimalt så ska ju dessa vara identiska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...