Zyx Graphics Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Ok. Har länge misstänkt att mina filer förlorat kvalitet när jag förminskat dom. När jag t.ex. går från HD1080 (1920x1080) till DV (720x576). Självklart får man en märkbar kvalitetsförlust när man förstorar upp en fil eftersom programmet måste skapa pixlar som inte finns. Men å andra sidan när man förminskar en filmfil så måste t.ex. 7 pixlar bli 1. Hur vet datan vilken färg/luminans det ska bli? Ni som är extrem petiga som jag är. Hur gör ni? Finns det nått bra program för ändamålet? 0 Citera
Kimster Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Teknisk kvalité kommer du tappa oavsett. All förändring av orginalmaterial i form av reducering eller tillägg av pixlar försämrar i regel kvalitén, mer eller mindre. Hur ett program gör avgör algoritmen som skaparna har programmerat, alltså det varierar från program till program. 0 Citera
Subwar Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Verkar väl som att ganska många företag använder sig av Sorenson Squeeze, tror de kom med en ny version ganska nyligen... Där kan du importera dina klipp och välja en massa olika format och storlekar du vill ha ut det i. 0 Citera
kennethm Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Är ju rätt mycket att tänka på... men, generellt blir resultatet BÄTTRE när du förminskar, jämfört om du skjutit i det mindre formatet direkt då förstås. Antag att du har en vanlig 1080 mpeg4 så är färginfon en fyrkant om 4 bildpunkter (YV12). Halverar du storleken så har du plötsligen färginfo för varje bildpunkt! Sen hänger det också på om den codec du sparar med kan dra nytta av den exaktare färginfon. Hur man sen ska räkna fram vilken ljusinfo varje punkt ska ha är inte helt lätt att bestämma. Finns ett antal sätt som dessutom går att finjustera beroende på tycke och smak. Avisynth rekommenderas starkt för dylika övningar. Går t ex lätt (om man inte backar för lite scriptande) att prova olika varianter genom att dela upp bildrutan i flera delar så man ser ev. skillnader direkt. Ta en titt på: http://avisynth.org/mediawiki/Internal_filters under rubriken: Geometric deformation filters så hittar du en mängd olika varianter. På Doom9 forum finns långa diskussioner om sådana här frågor av folk som vet vad dom pysslar med. 0 Citera
ronnylov Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Det finns olika matematiska algoritmer för att interpolera fram ett värde från en serie värden. Jag brukar använda Spline36Resize i avisynth vilket i mitt tycke funkar bra både för upp och nerskalning. Men skalar man om interlaced format så måste man ta hänsyn till detta, alltså någon form bob deinterlace innan man skalar om och sedan reinterlace igen. Ska man gå från HDV till DV får man även tänka på att man måste byta från "top field first" till "bottom field first". Sen så kommer så klart en lägre upplösning göra att bilden blir detaljfattigare så visst förlorar du en del kvalitet men det ska ju inte bli sämre än om man filmade i DV från början. Tack vare länken kennethm postade hittade jag detta: http://web.archive.org/web/20060827184031/http://www.path.unimelb.edu.au/~dersch/interpolator/interpolator.html Finns ju även spline64resize numera i avisynth men det verkar överskärpa en aning tycker jag så min favorit är Spline36Resize. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.